Vanuit een botanische oogpunt niet.
Quinoa is een tweezaadlobbige plant, in tegenstelling tot de échte "graansoorten", die allemaal eenzaadlobbige planten zijn.

Maar de zaden van de quinoa worden op een bijna identieke manier verwerkt en gebruikt door de mens, en in die zin is dus niet helemaal incorrect in volksmond om over een graansoort te spreken.
Dat geldt overigens voor andere planten zolas b.v. boekweit, dat botanisch gezien ook geen graan is.

Quinoa is ook geen groente, het is gewoon een plant van de familie van de amaranth, die bloeit en eetbare zaden produceert.
Ook van zonnebloem (om maar een voorbeeld te noemen) eet je de zaadjes, en dat is, net zoals quinoa, noch groente, noch graan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor dit heldere en volledige antwoord!

Andere antwoorden (3)

Een graan, het zijn tenslotte de zaden van een grasachtige.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fout, helaas, althans in botanische zin.
Quinoa is geen grasachtige (familie Poaceae), zoals tarwe of rijst, en ook geen eenzaadlobbige plant, dus ook geen graan. Maar voor het gemak, net zoals b.v. boekweit, wordt het toch als graan gezien, ook al is dat niet helemaal correct.
De quinoa is een graan, en deze mag dan toch foutief in de volksmond gebruikt worden, het is en blijft een graan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een pseudograan.
Culinair wordt het gebruikt als een graan, maar botanisch gezien is het geen graan, omdat het niet tot de gras-familie behoort. Dingen die culinair als graan beschouwd kunnen worden maar officieel geen granen zijn, heten pseudogranen. In het Engels heten ze pseudocereals. Amaranth en boekweit zijn ook pseudogranen.