Waarom smaakt vis(pangasius) naar ammoniak?

Inmiddels al een hele tijd geleden had ik pangasius visfilets uit de diepvries gekocht. Toen we het aten smaakte het naar ammoniak. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
21.5K
ronron1212
10 jaar geleden
nooit last van zal wel niet goed geweest zijn.

Antwoorden (3)

Dat zal dan toch wel ergens anders aan hebben gelegen.
Misschien is er iets uit jou diepvries kapot gegaan of open.
Panga smaakt misschien wel wat zanderig maar beslist niet naar amoniak.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel die diepvries.
10 jaar geleden
Dat betekend dat de vis eigenlijk niet eetbaar meer was, een verse vis hoort een zeegeur te hebben. Haal de vis uit de vriezer en laat hem in de koelkast ontdooien, voor je hem gaat bereiden eerst even ruiken of hij goed is, bij ammoniakgeur niet eten, maar weggooien. Als je dat ruikt, smaakt hij er ook naar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb de visboer eens gevraagd hoe ik kon weten of de vis nog goed is, dit omdat ik blind ben en dus geen kleuren of andere afwijkingen kan zien, dit geldt voor alle vissoorten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Vietnam wordt veel water aan Pangasius toegevoehd. Soms tot 30%. Die waterbindende middelen zijn illegaal. Men voegt eiwitten toe die niet tot een diersoort te herleiden zijn. Het zijn vaak eiwithydrolisaten en soms vrije aminozuren. Sommige van dergelijje 'geheime' preparaten ruiken inderdaad naar Ammoniak. Je kunt beter Noordzeevis kopen. Daar zijn geen medicijnen gebruikt en antibiotica.
Y