Mag ik koffie en thee in de achtertuin verkopen?

Zo ja, heb ik dan een vergunning of toestemming van de gemeente nodig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.2K

Antwoorden (2)

Dat mag als je een vergunning voor elkaar krijgt. Maar daar blijft het niet bij.

KvK inschrijving
Opgeven aan de belastingdienst
Ik weet niet zeker of je voor een horeca onderneming speciale papieren nodig hebt om het te beginnen, maar ik kan het me zo voorstellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk niet dat je zomaar een vergunning krijgt vanwege bestemmingsplan beleid... Jouw achtertuin zal geen winkel/horeca bestemming hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het om een eenmalige verkoop gaat dan mag dat. Je mag op je eigen erf doen wat je wilt zolang dat geen overlast aan omwonenden oplevert.

Anders wordt het als je daar een structurele activiteit van maakt. Dus dagelijkse verkoop van koffie en thee aan passanten.
Je maakt dan van je erf een horeca gelegenheid en dat kan strijdig zijn met het bestemmingsplan (bestemming uitsluitend bewoning, agrarisch enz.).
De gemeente zal dan ingrijpen en sommeren de activiteiten te staken.

Daarnaast is voor een horeca gelegenheid ook een vergunning nodig.
Die zal je, gezien het bestemmingsplan, niet krijgen.
Voor een horeca vergunning is alleen de eis Sociale Hygiëne nog relevant alhoewel het aanbeveling verdient ook tenminste het diploma Cafebedrijf en Ondernemers Vaardigheden te hebben.

Dus zo nu en dan wat koffie en thee verkopen zal geen problemen opleveren zolang er niemand gaat klagen. Gebeurt dat wel dan heb je een probleem!