hoe krijg je een natte cake gebakken,die van mij zijn erg droog?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
50.4K

Het beste antwoord

Om een luchtige cake te krijgen is het belangrijk om te beginnen met de suiker en de boter zeker minstens 5 min. lang te kloppen op middelmatige snelheid. het scheelt ook of je margarine of roomboter neemt. Roomboter is vetter en geeft ook vaak luchtiger gebak. Het boter/suikermengsel moet er wit en cremig uitzien. Voeg dan de eierdooiers erdoor, stuk voor stuk. Elk ei moet eerst goed opgenomen zijn. Doe vervolgens deel-voor-deel gezeefde bloem/bakpoeder of zelfrijzend bakmeel afgewisseld met vloeistof zoals melk, yoghurt of zelfs Pina Colada (heb ik gisteren nog gedaan en is erg lekker)lepelwijze er kort doorkloppen. Niet te lang doorkloppen, want dan haal je de lucht er weer uit. Schep nu met een spatel de stijfgeklopte eiwitten er door. Ik heb gemerkt dat je wanneerje de eieren eerst scheidt je op deze manier heel luchtige cake(jes) krijgt. En luchtige cake is niet droog! Na afloop even in de geopende oven in de vorm laten staan en na 10 minuutjes uit de vorm halen,
om hem dan, in een niet koude ruimte,te laten afkoelen.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Iets eerder uit de oven halen en laten afkoelen op het aanrecht. Als je ze laat afkoelen in de oven worden ze erg droog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En eventueel de temperatuur van de oven net een ietsjes hoger zetten en de cake er minder lang in laten. Dan is ie vanbuiten vlotter dichtgebakken en houdt ie vanbinnen het vocht beter vast.
Misschien iets meer roomboter gebruiken? Als ik stukkjes appel door de cake doe blijft hij ook erg "nat"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bakvorm insmeren met eiwit of koffie melk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een extra ei en 50 gram boter extra door het beslag zorgt er bij mij voor dat de cake stukken smeuïger is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik roomboter i.p.v. margarine. Dat scheelt al een hoop. Het maakt de cake romiger en dus ook wat vochtiger.

Het beste recept voor cake is de evenveel cake. Zo noemt mijn moeder hem tenminste.

225 gr. boter

snufje zout
zakje vanillesuiker
225 gr. suiker
3 eieren = 225 gr
225 gr. bloem

Zo is het mooi in verhouding. Je kunt altijd een eetlepel melk toevoegen aan het beslag. Laat de cake op een niet te hoge temperatuur bakken. Zo droogt hij ook minder snel uit. Op 160 graden een uur en op 150 graden +- anderhalf uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je de cake uit het bakblik hebt gehaald moet je hem af laten koelen in een plastiek zak.
de condens slaat terug in de cake waardoor deze nat wordt.

wat je ook kunt doen is halverwegen de baktijd de ovendeur openen en dan hard dicht slaan.
de cake "schrikt "en zal hierdoor niet geheel rijzen en nat blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10 minuten minder dan de aangegeven baktijd uit de oven halen, de opgeslagen warmte werkt verder de cake af...