Ja dat kan, metaal is een goede geleider van koude en beperkt niet de mogelijkheid tot het invriezen van voedsel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stop maar een metalen pan met soep in de vriezer, kijk maar of deze bevriest. Ik dacht dat dat vrij oncontroversieel was.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
*Verbetering van eerdere zin Het eten zal bevriezen, metaal is al in vaste toestand.
Erna55
7 jaar geleden
Goed antwoord, Plus.
Thecis
7 jaar geleden
Dat metaal een goede warmte geleider is, valt echt onder algemene kennis. (en geleidt kou (afwezigheid van warmte) dus ook goed.
Je kunt soep in een metalen pan invriezen maar dan wel onder bepaalde voorwaarden;

Neem geen pan waarmee je op inductie kookt, omdat de bodem kan vervormen. Op gas maakt het niet uit.
Neem ook geen dun aluminium pannetje, dit kan barsten. Een dikkere pan gaat wel.
Vul hem niet tot de rand met soep...soep zet iets uit tijdens het vriezen en komt dus iets hoger te staan in de pan.

Heb je een grote pan soep, dan kleeft er wél een nadeel aan. Het duurt erg lang voor hij volledig afgekoeld is, voor je hem invriest en erg lang als je hem niet op het vuur ontdooit. Je kunt hem ook niet even in de magnetron ontdooien (metaal)en als je hem toch op het vuur ontdooit, wordt hij al snel te gaar aan de onderkant. Ook kan je de rest niet meer invriezen als je overhoudt.
Een grote pan kan je dan ook altijd beter in kleinere bakjes verdelen en het dan zo invriezen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ditzelfde geldt ook voor andere gerechten zoals stamppot e.d. eenpansmaaltijden.
amc