Wheat is tarwe en Grain is graan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Naarmate brood meer van de volledige graankorrel bevat zitten er meer voedingsvezels, vitaminen en mineralen in. Volkorenbrood, waarin nagenoeg de volledige tarwekorrel is verwerkt, bevat meer essentiële voedingsstoffen dan wit brood dat wordt bereid met meer geraffineerde bloem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een graankorrel bestaat uit een wandlaag (zemelen), kern en de kiem. Bij whole grain is deze hele korrel gebruikt, terwijl bij whole wheat alleen de kern (endosperm) is gebruikt. De meeste voedingsstoffen zitten echter in de wandlaag en de kiem, dus zou whole grain gezonder zijn (zie ook: http://www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/healthy-eating/the-difference-between-whole-grain-and-whole-wheat.html).

MAAR... dit is lezing 1. Een andere lezing is simpeler, namelijk dat bij whole grain sprake kan zijn van verschillende soorten graan (waaronder ook wheat, dus tarwe), maar het bij whole wheat inderdaad alleen gaat om tarwe. Wel kan het afhankelijk zijn van de wetgeving in een land wanneer iets whole grain en wanneer iets whole wheat genoemd kan worden (zie ook: http://wholegrainscouncil.org/whole-grains-101/definition-of-whole-grains).

In Nederlands zou je kunnen zeggen dat 'whole grain' min of meer te vergelijken is met volkoren (wat wil zeggen dat de hele graankorrel is gebruikt voor bereiding van het meel - het wil niet zeggen dat de korrels ook heel in het brood moeten zitten) en 'whole wheat' zou dan eigenlijk elk ander brood genoemd kunnen worden (mits het natuurlijk is gemaakt van tarwe, anders zul je het 'whole spelt' moeten noemen of zo). Zie ook: http://www.nbc.nl/kennis-regelgeving/wat-volkoren