Wat is beter qua voedingswaarde, roerbakmie of zilvervliesrijst?

Wat kan ik beter eten? Op het pak staat dat de roerbakmie minder kcal en koolhydraten bevat, maar ik dacht dat het leek op pasta, en dan kan je dus beter rijst eten, toch?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Zilvervliesrijst heeft meer voedingstoffen omdat die niet zo voorbehandeld is dan roerbakmie. Dit is net zo met 'snelkookrijst' die is zo voorbehandeld dat het product snel klaar is. Van de rijstkorrels wordt het vlies gepeld en juist dit vlies heeft zoveel meer voedingstof in de vorm van vezels vooral.
De roerbakmie is ook gemaakt zodat ze snel klaar is en bevat inderdaad minder calorieën dan zilvervliesrijst. De rijst heeft echter betere voedingsstoffen waarop je langer een voldaan gevoel hebt. De calorieën verteren als het ware langzamer en hierdoor krijg je niet zo snel weer de behoefte om te eten als met 'lichte calorieën'.
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zilvervliesrijst is qua voedingswaarde beter. Dit is onbewerkt. De voedingsvezels zitten er nog in, evenals de vitamines en mineralen.
Mie is gemaakt van wit meel. Wat energie betreft zal het elkaar niet veel ontlopen. Het voordeel van het onbewerkte vezelrijke van zilvervliesrijst is vele malen groter. Deze bruine rijst is daarmee ook meer verzadigend.
amc
10 jaar geleden
Klopt. Dat schrijf ik ook. Langer een verzadigd gevoel hebben bij rijst is dan ook hetzelfde als meer verzadigde rijst. In feite schreef ik dus hetzelfde als wat jij nu schrijft,