Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is beter qua voedingswaarde, roerbakmie of zilvervliesrijst?

Wat kan ik beter eten? Op het pak staat dat de roerbakmie minder kcal en koolhydraten bevat, maar ik dacht dat het leek op pasta, en dan kan je dus beter rijst eten, toch?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
766

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zilvervliesrijst heeft meer voedingstoffen omdat die niet zo voorbehandeld is dan roerbakmie. Dit is net zo met 'snelkookrijst' die is zo voorbehandeld dat het product snel klaar is. Van de rijstkorrels wordt het vlies gepeld en juist dit vlies heeft zoveel meer voedingstof in de vorm van vezels vooral.
De roerbakmie is ook gemaakt zodat ze snel klaar is en bevat inderdaad minder calorieën dan zilvervliesrijst. De rijst heeft echter betere voedingsstoffen waarop je langer een voldaan gevoel hebt. De calorieën verteren als het ware langzamer en hierdoor krijg je niet zo snel weer de behoefte om te eten als met 'lichte calorieën'.
(Lees meer...)
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zilvervliesrijst is qua voedingswaarde beter. Dit is onbewerkt. De voedingsvezels zitten er nog in, evenals de vitamines en mineralen.
Mie is gemaakt van wit meel. Wat energie betreft zal het elkaar niet veel ontlopen. Het voordeel van het onbewerkte vezelrijke van zilvervliesrijst is vele malen groter. Deze bruine rijst is daarmee ook meer verzadigend.
amc
10 jaar geleden
Klopt. Dat schrijf ik ook. Langer een verzadigd gevoel hebben bij rijst is dan ook hetzelfde als meer verzadigde rijst. In feite schreef ik dus hetzelfde als wat jij nu schrijft,

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding