Zelf yoghurt maken: kunnen de bacteriën 'uitgeput' raken?

Ik maak zelf yoghurt. In de gebruiksaanwijzing van de yoghurtcultuur die ik de eerste keer gebruikt heb staat dat je daar ongeveer 15 keer yoghurt mee kan maken. Ik heb inmiddels al minstens 30 keer yoghurt gemaakt van dezelfde cultuur en dit werkt nogsteeds prima.
Mijn vraag is dus: gaat de werking van de bacterien op een gegeven moment achteruit en, zo ja, hoe merk je dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Melkzuurbacteriën zijn niet blijvend houdbaar maar ontaarden na een tijdje.
Is het zo ver, dan zal je het duidelijk merken aan de yoghurt. het zal er anders uit gaan zien en de smaak zal anders zijn. Dit duidt erop dat er een nieuw vers ferment moet worden genomen.
amc
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
+ Kennelijk was mijn antwoord niet geheel correct...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik merk nu pas op dat je reactie weggehaald is, snap niet helemaal waarom, ik dacht eigenlijk hetzelfde als jij, maar blijkbaar klopt dat dus niet. Worden de melkzuurbacterien dan níet telkens opnieuw aangemaakt bij het maken van een nieuwe portie yoghurt? Hopelijk krijg ik nog iets meer uitleg... De manier die ze beschrijven in de link van AMC komt nogal gecompliceerd over op mij. Ik gebruik altijd mijn laatste potje yoghurt (van de 8 die in de machine passen) om de nieuwe yoghurt te maken, ik snap niet helemaal waarom zij zo moeilijk doen met het maken van een 'moederzuursel', behalve dan dat je misschien langer met 1 ferment kan doen.