Waarom moet kip ook van binnen gaar zijn?

Waarom moet kip ook van binnen gaar zijn? Als een kip nog leeft is het vlees net als bij mensen en koeien steriel, en vrij van bacteriën. Op het moment van slachten kan het vlees in aanraking komen met de darmen van diezelfde kip, net als bij koeien. Bij rundvlees hoeft alleen de buitenkant gaar te zijn om die bacteriën te doden, maar waarom moet kip altijd doorbakken zijn? Wat is er anders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
4.8K

Het beste antwoord

Laten we even uitgaan van een hele braadkip. Dan moet je constateren dat een deel van de biologische buitenkant zich aan de culinaire binnenkant van die kip bevindt. Het maag-darmkanaal wordt namelijk in de biologie als buitenkant van het lichaam gezien. Als je bedenkt dat er in feite een open verbinding is tussen mond en anus begrijp je wat hiermee bedoeld wordt.

Omdat slachtkuikens (want ze zijn doorgaans maar een week of 12 oud) tamelijk kleine dieren zijn die in een moordend tempo geslacht worden is de kans op besmetting van de vleesgedeeltes met maag-darminhoud levensgroot. Dit in tegenstelling tot de slacht van grote dieren, waarbij het er een stuk rustiger aan toegaat. Althans in ons land, want in de VS waren er ook veel klachten over met feces gecontamineerd vlees voor de hamburgerketens. Dit werd veroorzaakt door alweer het moordende tempo van de verwerking.

Om een lang verhaal kort te maken is de kans op besmetting van het kip[vlees door in de vogeldarmen levende parasieten uitermate groot door de snelle en daardoor onzorgvuldige verwerking in slachterijen. Uiteindelijk is de lage prijs die we voor kip wensen te betalen een belangrijke oorzaak.

Het gaat in ieder geval vooral om de kans dat het vlees besmet is en die is bij pluimvee groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi gezegd ook:in een moordend tempo geslacht..
Ook: culinaire binnenkant! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige woordspelingen zijn niet geheel toevallig ontstaan. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal. Bacteriën hebben een transportmiddel nodig om ergens terecht te komen. Dat kan min of meer stromend vocht zijn, je vingers, de snijplank en ander keukengereedschap of de verpakking die zo handig is om bereide stukken vlees op terug te leggen. Dat eerste, vocht, is een goede reden om kip door en door te verwarmen. Er wordt namelijk vaak water aan kip toegevoegd om het gewicht te vergroten. Dan is er dus een beweging van een transportmiddel voor bacteriën het weefsel in.
constant
11 jaar geleden
kruisbesmetting heet dat

Andere antwoorden (3)

Dat komt omdat bijv salmonella al veel voor komt op rauwe kip itt bacterien op ander vlees:

De grootste risico's bij kippenvlees zijn de bacteriën salmonella, campylobacter en listeria. Daarnaast zijn er door de veel al grootschalige manier van fokken problemen met resistentie van bacteriën.

Salmonella komt veel voor op rauwe kip, daarom is het zeer belangrijk dat de kip altijd goed gaar is en zeker niet rood wordt geconsumeerd. Vanwege deze risico’s staat er op het etiket van pluimveevlees een waarschuwing met de volgende tekst: "Let op, geef schadelijke bacteriën geen kans. Zorg daarom dat deze bacteriën niet via de verpakking, uw handen of het keukengerei in uw eten terechtkomen. Maak dit vlees door en door gaar om deze bacteriën uit te schakelen."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
helaas geen antwoord op de vraag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huh waarom niet?
kijk maar op de verpakking. Kip dient u ten alle tijde zeer goed gaar maken, dit om de kans op bacteriën zo gering mogelijk te houden. Eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat wist vraagsteller zelf ook wel, vermoed ik. De vraag is: WAAROM? Die vraag beantwoord je niet.
kip moet door en door gaat zijn
anders kun je er ziek van worden