mag ik rauwe eiwit gebruiken voor haagse bluf? is er risico op salmonellabesmetting?

ik wil vd zomer bramensap gebruiken voor haagse bluf.hier moeten rauwe eiwitten in.in is er risico op salmonellabesmetting?

Weet jij het antwoord?

/2500

Daar moet je inderdaad voor oppassen. Het gebruik van rauwe eieren wordt met het oog op salmonellabesmetting sterk afgeraden voor kwetsbare groepen, zoals kinderen tot vijf jaar, ouderen, zieken en zwangere vrouwen. Voor deze groepen is Haagse bluf niet geschikt. Besmetting met salmonella kan optreden wanneer rauw ei niet wordt verhit. Dit is het geval bij toetjes als bavarois, tiramisu, en Haagse bluf. Ook kan besmetting optreden door een slechte keukenhygiëne, waarbij besmet ei via de handen, het keukengerei, vaatdoekjes of het aanrecht in contact komt met bereid voedsel. De salmonellabacterie gaat dood bij een temperatuur boven de 70 graden Celcius. Zonder rauw eiwit kan je geen Haagse bluf maken. Dus het hangt van de personen af die het zullen gaan eten of je maar beter een ander toetje kunt bereiden.

Bronnen:
http://www.ah.nl/allerhande/recepten/39032...
http://www.digibron.nl/search/detail/012dc...

Niets aan de hand tenzij je boven de 90 bent of zwanger. In andere gevallen is eiwit minder gevaarlijk dan bangeriken in Nederland denken. Ik maak het ook heel gewoon. Net als in Tiramisu, daar gaan bij mij ook 5 eiwitten in naast alle andere dingen. Laat je niet opjutten. Het leven is vol gevaren maar van die eiwitten krijg je niets. Oversteken is gevaarlijker.

Vraag 1: Ja, je mag rauw eiwit gebruiken voor haagse bluf als particulier. Bedrijfsmatig is het niet toegestaan. Vraag 2: Ja er is risico op salmonellabesmetting en daarna voor getroffenen op een infectie. Het risico is klein, maar aanwezig. In kippeneieren kunnen tijdens het ontstaan van het ei in de cloaca salmonellabacteriën ingesloten worden. De cloaca bij vogels is ook uitgang voor poep en pies. Tegenwoordig worden hogere eisen gesteld en is de kans op een ei met salmonella klein. Als je salmonella in een ei vindt, wil dat nog niet zeggen dat je er ziek van wordt. Van de ene soort salmonella worden alleen kalveren ziek, andere kun je een beetje ziek worden, weer andere kun je zelfs als gezond persoon mogelijk dood gaan. De risico's kun je beperken door: - versie eieren te gebruiken - schoon te werken - direct na bereiden te nuttigen. Iemand met een verzwakte afweer moet dit gerecht niet eten. Dan bedoel ik dus oud of onderliggende ziekte. Bij de laatste salmonella-uitbraak in een ziekenhuis in Nederland zijn heel veel mensen getroffen, van lichte klachten tot langdurig ziek en overlijden. Het zijn met name de ouderen en met ziekte die extra hard getroffen kunnen worden. Samengevat: Je kunt het doen, maar besef wel de risico's.

Kan je inderdaad gewoon doen. Kleine kans dat het mis gaan, mocht je nu nog twijfelen kan je altijd bij de groothandel eiwit halen in een fles. Dit gebruiken ze ook in de prof. keukens dit is rauw eiwit maar dan zonder kans op salmonella enz.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100