Hoe maak je zelf vegetarische gehaktballetjes/burgers of andere vleesvervangers?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.3K

Antwoorden (5)

Tofuballetjes:

2 uien
1 citroen
375 gram tofoe naturel
1 ei
1 eetlepel pindakaas
3 eetlepels kleingesneden peterselie
1/2 eetlepel paneermeel
peper en zout
bloem en olijfolie

Bereidingswijze

1.Snijd de uien fijn. Maak de citroen schoon. Rasp de helft van de citroenschil. Prak de tofoe fijn.
2.Klop het ei los. Meng het met de geraspte citroenschil, de tofoe, de pindakaas, de fijngesneden peterselie, het paneermeel, peper en zout. Maak er kleine, stevige ‘gehaktballetjes’ van. Voeg eventueel wat bloem toe.
3.Verhit de olijfolie in een pan. Bak de tofoeballetjes rondom bruin. Laat ze op keukenpapier uitlekken.

Zo maakt u een pittig sausje
Meng 1/2 dl gembersiroop met 1 eetlepel tomatenketchup, 1 theelepel sambal oelek en 1 uitgeperst teentje knoflook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook falafel-balletjes als vleesvervanger gebruiken. Kijk bijvoorbeeld hier:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/hapjes/falafel-6858.html
bamibal
13 jaar geleden
Op Smulweb staat een recept voor 'schijngehakt'
En misschien is het kookboek uit de eerste wereldoorlog iets voor jou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pittige champignon-kikkererwtburgers.
Ingrediënten voor 6 personen:

* 4 eetl olijfolie,
* 1 ragfijn gehakte ui,
* 2 geperste teentjes knoflook,
* 1 verkruimeld gedroogd Spaans pepertje,
* 1 theel komijnpoeder,
* 1 theel korianderpoeder,
* 1/4 theel kurkuma,
* 1/2 stengel sereh (buitenste schil verwijderd) fijngehakt,
* 200 g fijngehakte kastanjechampignons,
* sap van 1 limoen,
* versgemalen zwarte peper,
* zout,
* 400 g kikkererwten uit blik of pot,afgespoeld en uitgelekt,
* 75 g broodkruim,
* 8 druppels tabasco,
* 2 eetl verse gehakte koriander,
* bloem voor je handen,
* 6 lekkere broodjes.
Ook nodig:Grote koekenpan-keukenmachine-grote kom-vork- bord.

Verhit 3 eetl olijfolie in de koekenpan,bak hierin de ui en knoflook in 5 min zacht maar niet bruin.
Voeg de Spaanse peper,komijn- en korianderpoeder,kurkuma en sereh toe en bak 3 min mee.
Voeg de gehakte kastanjechampignons en het limoensap toe,schep goed door elkaar en laat nog 5 min bakken,breng op smaak met versgemalen en zout,schep in de kom en laat iets afkoelen.
Maal de kikkererwten grof in de keukenmachine,absoluut niet tot puree,of plet ze desnoods met een vork tot ze openbarsten.Doe ze bij het champignonmengsel en voeg het broodkruim,tabasco,de verse koriander,versgemalen peper en wat zout toe,meng goed door elkaar met een vork.
Doe wat bloem op een bord,bestuif hiermee je handen en verdeel het mengel in 6 porties (was je handen tussendoor als ze te plakkerig worden),vorm er "burgers van,leg ze op een bord en laat ze wat opstijven in de koelkast.
Verhit de rest van de olie in de koekenpan en bak de burgers 3 min aan beide zijden goudbruin.
Lekker op een broodje met ringetjes lente-ui,chilisaus,ijsbergsla,tomaat en guacamole.

Tempésaté
* 1 blok tempé van 400 g in blokjes,
* versgemalen zwarte peper,
* 2 theel sambal manis,
* sap van 1/2 citroen,
* 2 uitgeperste teentjes knoflook,
* 1 eetl verse geraspte gemberwortel,
* zout,
* olie,
* 350 ml groentenbouillon,
* 150 g pindakaas met stukjes noot,
* 4 eetl ketjap manis,
* 2 theel sambal manis.
8 satestokjes geweekt in water-sauspan-kom-koekenpan.

Meng in de kom knoflook,gemberwortel,2 theel sambal,citroensap,versgemalen peper en zout,schep de tempe erdoor en laat 30 min marineren.
Doe in de sauspan de bouillon,pindakaas,ketjap en 2 theel sambal,verwarm al roerend op een laag vuurtje tot je een gladde saus krijgt,zet opzij.Steek de tempe aan de prikkers,verhit een scheut olie in de pan en bak de sate rondom bruin.Serveer met de saus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt ook bij veel natuurwinkels mixen voor vega burgers.
Deze maak je aan met water (en evt zelf naar smaak nog wat kruiden toevoegen), daar vorm je mooie burgers/balletjes van en die bak je!

Deze mixen zijn heel handig, want zo'n mix hoeft niet in de koelkast, je kan ze gewoon in je keukenkastje bewaren en daarom zijn ze ook fijn om mee te nemen naar bijvoorbeeld de camping.

Zelf vind ik de mix voor Bioburger Notengehakt van Johannusmolen heel lekker!