Het is wel eetbaar, maar het wordt niet aangeraden om het te eten.
http://www.wegwijslezer.nl/php/question.php?QuestionID=1355
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ieder product dat men gebruikt in voeding moet eetbaar zijn, wat niet wil zeggen, verteerbaar.
Zo is het een fabeltje dat men hondenvoer maakt van vlees dat niet geschikt meer is voor de mens. Het hondenvoer is perfect eetbaar voor de mens. Men redeneert, stel dat men hondenvoer maakt van vlees dat niet meer geschikt is voor de mens en er ontstaat een crisis waardoor er mensen wegens geldgebrek hondeneten kopen en opgegeten wordt door mensen, dan zouden er veel zieken of zelfs doden kunnen zijn.
Wanneer men nu zeer grote hoeveelheden van die producten zou eten dan kunnen er problemen ontstaan , maar in de hoeveelheden die er bv aan kaas hangen gaat dit geen problemen geven
Robby BB
Het is en blijft plastic en plastic is als dusdanig niet eetbaar wat die kaasboeren ook mogen beweren.
Het is natuurlijk een piep dun laagje en u zal het niet merken maar het gaat eruit zoals het erin komen is.
Eetbaar is wel iets anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het plastic laagje rond harde kaas beschermt tegen schimmels en bacteriën. Eet het niet op. Dat geldt ook voor roodschimmelkazen, zoals Port Salut. Bij witte korstkazen, zoals brie en camembert, is de korst wel eetbaar. Die korst bevat namelijk veel vit A.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De korst van kaas is niet eetbaar. De korst van de kaas bestaat uit een luchtdoorlatende (ademende), plastic coating. Deze coating wordt aangebracht nadat de kaas is gemaakt en gedroogd. De coating zorgt ervoor dat de kaas rustig kan rijpen en er geen schimmelvorming ontstaat.

Toegevoegd na 7 minuten:
Sommige kazen (zoals de traditionele Gouda of Edammer) hebben een plastic achtige coating die moet voorkomen dat de kaas tijdens de rijping te sterk uitdroogt. Om te verhinderen dat de kaas aan de buitenkant beschimmelt, wordt aan het buitenlaagje het antibioticum pimaricine (= natamycine, E235) toegevoegd. Alhoewel dit in kleine hoeveelheden niet schadelijk is, wordt toch afgeraden om die coating op te eten. De kaaskorst direct onder het plastic laagje is wel eetbaar.