In filet americain zit rauw vlees.
Als je het verwarmt zal het vlees dus garen. De kleur zal daardoor veranderen (in plaats van het oranje/rode wordt het meer bruin) De vetten/oliën zullen meer bovenop het vlees komen te staan. Nu zit het allemaal mooi vermengd. De smaak zal door dit alles heel anders zijn.
Al met al geen aanrader. Het wordt niet echt lekker :P
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, het wordt echt heel vies.
Filket Americain is gekruide tartaar ; rauw rundergehakt (of eigenlijk : ossenhaas) dus, aangemaakt met zout en peper, fijngesnipperde sjalot, augurk en kappertjes, eventueel peterselie, rauwe eidooier en ketchup en mayonaise. Er zijn nog wat varianten die meer kruiden gebruiken, maar vlees, ei, groente en de sausen zijn de basis.

Natuurlijk kun je proberen dat te bakken als een tartaartje - maar de vraag is of met name het verwarmen van de mayonaise echt een groot succes wordt. En in de magnetron is al helemaal dodelijk voor lekker vlees. Dat is meer koken, niet bakken. En dat zou je een tartaartje vermoedelijk ook niet aandoen.

Bovendien is de kant en klare filet americain uit de supermarkt zo doodgedraaid, tot bijna een pasta, dat er van de structuur ook weinig te genieten zal zijn eenmaal gegaard. Zelfgemaakte filet americain kun je ongetwijfeld uitstekend een beetje aanbakken (rare tot medium) en dan de mayonaise er apart bij serveren in plaats van er door kneden.

Twijfel je een beetje over de houdbaarheid van een bakje filet americain uit de supermarkt , dan is garen (niet in de magnetron maar in de koekenpan) ongetwijfeld een beter alternatief dan weggooien, maar ik betwijfel of het een onverdeeld culinair genoegen zal zijn. Ik vind er dan ook geen recepten voor. Met 1 uitzondering : een recept waarin filet americain is gebruikt in plaats van gehakt op een Turkse pizza.

Experimenteren kan helemaal geen kwaad, maar toch wil ik adviseren : laat die magnetron er buiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
flyingcrow
9 jaar geleden
Als je het niet weg wilt gooien,kun je het een beetje opbakken en door de pastasaus doen Of aan een tomatensoep toevoegen,