Is het waar dat een eiwitrijk dieet slecht is voor je botten?

Ik wil namelijk beginnen met fitnessen (spiermassa opbouwen), hiervoor is natuurlijk behalve training ook een goed eiwitrijk dieet voor nodig.

Ik meen dat ik eens gelezen had dat een eiwitrijk dieet niet goed is voor je botten, nu vraag ik me af of dit waar is, want als dit waar is dan hoeft fitness voor mij niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je alleen eiwitten eet dan verzuurt je lichaamsweefsel, omdat de meeste eiwitproducten verzurend werken. Verzurend is slecht voor je botten. Maar als je tussen de 1,5 gram X lichaamsgewicht eet dan zit je goed. Eet wel fruit, groente om de balans te houden. Goede eiwit producten zijn eieren, vlees, vis eiwitshake deze bevatten alle essentiële aminozuren. Let op> Met alleen eiwitten red je het niet. Je zult ook de goede vetten en de goede koolhydraten moeten eten en meer moeten eten per dag dan je nodig hebt. Om de spieren een stimulans te geven. Je kunt op het internet uitrekenen hoeveel je nodig hebt om te groeien. Minsten 3 beter 4 per week trainen, eerst rustig opbouwen om de pezen te laten wennen daarna steeds zwaarder trainen en 6 reps max. 8 reps per oefening. Succes

Laat dat "natuurlijk" maar gerust weg. Je kunt ook prima wat meer spiermassa opbouwen door gewoon, normaal, gezond en gevarieerd te eten. Zeker als beginnend fitnesser is het gebruik van extra eiwitpreparaten nergens voor nodig. Verder spreken de bronnen elkaar nogal tegen over de "slechtheid" van veel eiwit voor je botten. Maar overal staat wel dat ook je calcium-inname voldoende moet zijn. http://www.ergogenics.org/sportvoeding56.html in tegenstelling tot de geldende opvatting dat een hoge eiwitinname slecht is voor de botkwaliteit, denken de onderzoekers dat een eiwitrijk dieet juist ten goede komt mits de inname van calcium, groenten en fruit voldoende is. http://www.naturafoundation.nl/?objectID=335&page=5 http://www.reverseosteopenia.com/nl/diet/is-protein-bad-for-bones/

Kijk eens naar de Eskimo's. Nu zijn ze natuurlijk "verwesterd", maar hebben eeuwenlang geleefd van vogeleieren, zeehondenvlees, -spek, en dito van walvissen. Kregen zeer weinig "plantaardig"voedsel. Ik zet dit tussen aanhalingstekens, omdat dit vaak bestond uit de maaginhoud van sommige dieren, als sneeuwhoenders, rendieren e.d. Dit bevat vitamines, onder andere vitamine C, wat veel dieren, in tegenstelling tot wij, kunnen aanmaken. Alleen in de korte zomer (en die was tijdens de "Kleine ijstijd"((plm 17e eeuw)) zeer kort) groeide er schaars wat lepelblad. DE vitaminebron voor hen. Niemand van de hen bezoekende antropologen heeft ooit iets van zwakke botten bij hen waargenomen. Probeer eens het relaas over de overwintering op Nova Zembla te lezen. De voorraad meel was 3 (oude) ponden, harde beschuit niet berekend op lang verblijf. Het voedsel bestond uit ingevroren vis en vlees. De lepelblad die ze laat in de herfst hadden verzameld, heeft hen gevrijwaard voor scheurbuik (scorbûut). Conclusie van mij: het gonst in elke sportwereld van spookverhalen over voeding.

Bronnen:
Zeer oude kennis uit studie

Diëten zijn een ramp, je denkt dan de hele tijd aan eten. Zoals elders al gemeld: volg gewoon een paar voedingsregels die mij ook hebben geholpen: - Eet 's ochtends een uitgebreid en voedzaam ontbijt (eieren, volkorenbrood, worst, maar ook fruit). - Calcium-inname is goed voor je botten. - Eet als je tussendoor honger hebt. Je kunt altijd een paar noten of iets als kaas eten, alleen 's avonds niet (dan worden vetten opgenomen). - Eet altijd bewust! Eet dus altijd aan tafel. Eet niet voor de tv, aan de computer of tijdens het autorijden, en lees niet tijdens het eten. - Eet 's avonds weinig, 's nachts helemaal niets. - Vermijd zoetigheden, want daar krijg je honger van. Vermijd ook zoetstoffen (worden in de varkensfokkerij gebruikt). - Vermijd lichte koolhydraten (pizza, pasta, chips, ketchup) en vermijd alle snacks. - Drink geen zoete dranken. - Drink veel water (vult de maag en vertraagt de spijsvertering). - Eet rood fruit en rode groente (liefst rauw, dat is beter voor de spijsvertering). - Minder voorbewerkt voedsel (bijvoorbeeld volkoren zuurdesembrood) is beter dan voorbewerkt voedsel (zoals witbrood).

Bronnen:
http://intestino-y-psicologia.blogia.com/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100