Waar komt de afbeelding op het speculaasje vandaan?

Die twee poppetjes.
Wie heeft dat ontworpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (3)

Vroeger werd een 'vrijer', een grote speculaaspop, door een jongen afgeleverd bij het meisje waar hij een oogje op had. (Als ze de koek accepteerde, bleek daaruit dat het wederzijds was.)
Misschien dat daar de poppetjes vandaan komen.
Maar je hebt ook varianten met huisjes en molens bijvoorbeeld, die heeft de fabrikant gekozen om een soort 'Oudhollandse' sfeer te suggereren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
speculaaspoppen werden vroeger aan ongetrouwde vrouwen gegeven: die kregen dan een vrijer van speculaas.
In het begin was het dus een afbeelding van 1 persoon. Misschien dat men, met het vergeten van de traditie die ene maar saai vond en er wat bij gefantaseerd heeft.
anneliez
11 jaar geleden
In het culinair erfgoedmuseum hangen allerlei soorten antieke speculaasplanken, ze zijn dus al vanaf de 18de eeuw in gebruik. De afbeeldingen hierop zijn zeer divers. Zo zijn er vaak exposities van vrijers-, ruiters-,scheeps speculaasplanken en er zijn nog meer bijzondere afbeeldingen zoals; schepen, schutters, de haan, koningen enz.
Het was toentertijd allemaal symboliek en elke voorstelling op zo'n plank had zijn eigen verhaal. In dit museum worden er zelfs lezingen over gehouden waarin de wetenswaardigheden erover worden verteld. Het zijn echte kwaliteits planken die hier hangen uit de 18e-,19e- en 20e eeuw. Maar ook nieuwe planken zoals de Drentse Bartje en de computervormen zijn hier te zien.
De afbeelding die jij laat zien heeft dus geen bekende ontwerper. Het uitsnijden van een plank is ooit eens door iemand gedaan die goed in houtsnijwerken was en dit is als een soort 'huismansvlijt' ook door anderen overgenomen en er zal iemand het ook voor broodwinning hebben gedaan, die er bedreven in was en ze in opdracht vervaardigde. Zo ging dat vroeger en de afbeelding was dan zijn/haar idee of er zat een symbolische betekenis achter, vooral in de Sinterklaastijd werd de plank tevoorschijn gehaald omdat speculaas bij dit feest hoorde vanuit de traditie.
De planken worden nu zelfs machinaal gemaakt en er zijn ook meer fantasievoorstellingen die niets meer met de van oorsprong symboliek te maken heeft. De ontwerper van jouw afbeelding zal dan ook niet bekend zijn net zoals de maker/ uitvinder van de originele plank niet bekend is. Die is ooit gewoon uit het volk ontstaan.
amc