Bestaat er een gezond alternatief op basterdsuiker?

Sinds een tijdje ben ik overgestapt op ongeraffineerde suikers. Echter ben ik ook een bakfreak en zou mijn gezondere gewoontes ook graag meenemen naar het bakken.
Bestaat er een gezond alternatief op basterdsuiker? (Ongeraffineerde basterdsuiker?)

9 jaar geleden
in: Koken
10.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
je gebruikt niet elke dag die suiker, met mate is er niks aan de hand
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel vaak kun je de hoeveelheid suiker makkelijk verminderen.

Het beste antwoord

Suiker kun je door veel dingen vervangen.
Een goed alternatief is bijvoorbeeld kokosbloesemsuiker of palmsuiker of palmbloesemsuiker.
Een ander alternatief is Stevia. Let er hierbij op dat je echt Stevia hebt en niet een zoetstof met Stevia-extract. Je kunt kiezen voor een poedervorm (dan moet je hetzelfde volume nemen als bij suiker, niet niet hetzelfde aantal gram!), of een vloeibare vorm. In het laatste geval moet je even een goede omrekentabel zoeken.
Veel gerechten laten zich ook goed lenen voor echt vrij van toegevoegde suiker, en dan in plaats daarvan zoet fruit toe te voegen, bijvoorbeeld dadels of banaan.

Wat je ook kiest, je gerecht wijkt af van het originele recept en om dat goed te krijgen is een kwestie van oefenen, proeven en wennen!

Er zijn verschillende sites die je goed op weg kunnen helpen hiermee. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zelf gebruik vaak palmsuiker, hier te koop in rood-bruine blokken. In Nederland wellicht alleen in kristallen te koop, maar nog steeds net zo lekker en redelijk gezond.
Het heeft wel een specifieke smaak.
wilkers
9 jaar geleden
Na een beetje Googlen, weet ik wel dat het intussen zelf te maken is. Wat ik wil blijkt dus eigenlijk niet verkrijgbaar begrijp ik: http://moniquevandervloed.nl/bruine-stevia-basterdsuiker/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je wilt blijkbaar ook iets wat op bruine basterdsuiker lijkt? Dat wordt lastiger. Heb je al palmsuiker geprobeerd? Dat vind ik er qua uiterlijk veel op lijken en de smaak is ook prima. Te koop bij onder andere de grotere supermarkten, De Tuinen en Ekoplaza
wilkers
9 jaar geleden
Nou niet persée bruine, ik heb liever de witte variant (hoeft niet wit van kleur te zijn hoor)
wilkers
9 jaar geleden
Welliswaar nog niet het antwoord dat ik zocht, maar met deze informatie kan ik verder zoeken.

Andere antwoorden (1)

Ja, ruwe rietsuiker. En je zou, als dat in de recepten aan te passen is, ook zuivere honing kunnen gebruiken.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
let erop dat je dan dus wel echt ongeraffineerde rietsuiker hebt. De meeste soorten zijn geraffineerde suiker met wat caramel erdoor voor het kleurtje.
wilkers
9 jaar geleden
Ik weet dat gewone suiker en basterd suiker in bakken al een heel belangrijk verschil is. Rietsuiker is denk ik eerder een "normale" suiker, als "basterd" suiker.
Ik ben er nog niet helemaal uit. Honing is inderdaad iets wat ik ook wil onderzoeken.