Kan ik melk kefir korrels omzetten naar waterkefir ?

Kan ik de korrels voor melkkefir ook gaan gebruiken voor waterkefir?
Zo ja hoe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw reactie en de tips.
Ik ga het zeker uitproberen,

Het beste antwoord

Ja hoor, die kan je zonder meer gebruiken. Je moet ze alleen goed uitspoelen en daarna worden ze in water met een beetje suiker of vruchtensuiker gedaan.
Na zo'n 3 dagen ontstaat er een waterkefir dat licht koolzuurhoudend is en als zodanig te drinken is. Nog lekkerder is het om er fruit aan toe te voegen.

Recept;
Pak een groot weckglas en doe er voor de helft water in.
Voeg de korrels toe volgens de aanwijzingen. Meeestal een of twee lepels op een liter.
Zorg nu voor voedsel voor het organisme, te denken is aan;
Enkele gedroogde vijgen en evenveel dadels (Oosterse wijze)
Gedroogde abrikozen en een handje rozijnen (Marokkaanse wijze) nadeel van rozijnen is wél dat de kefirkorrels er lastiger uit te zeven zijn.
Enkele partjes sinaasappel zonder schil(Spaanse wijze)
Enkele partjes appel en peer (nederlandse wijze).
Voeg altijd een eetlepel rietsuiker toe.
Zet de pot op een rustige plek. Na een etmaal is het mengsel klaar.
Zeef het door een doek en de drank die je nu hebt is 48 uur te bewaren.
De gebruikte vruchten gooi je weg en met de korrels begin je weer een nieuwe kweek.
amc