Blijft brood ook langer vers als bewaard in een broodtrommel?

is het zinvol brood buiten de afgesloten folie ook nog in een broodtrommel te bewaren wat ik hoor? zou best kunnen hoor, maar ik wilgraag weten waarom omdat als je plastc goed afsluit er toch ook geen lucht bij komt en dus langer vers blijft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Brood kan je inderdaad het best bewaren in een plastic zak, die vervolgens opgeborgen wordt in een goed afgesloten broodtrommel. Wil je langer een knapperige korst, neem dan een papieren zak ipv. plastic. Het is belangrijk dat de broodtrommel schoon en fris is, dus zonder kruimels.
Bewaar brood niet in de koelkast. daarin veroudert het sneller. Een koelkast onttrekt vocht en het brood veroudert dan sneller. Het zetmeel in brood laat namelijk vocht los tussen -5 en +5 graden C. Daardoor droogt het brood uit.
Brood dat je langer wilt bewaren kan je het best invriezen.

Brood in een afgesloten broodtrommel blijft relatief langer mals en zacht, omdat het een afgesloten ruimte is. Hierdoor komt er toch minder zuurstof bij dan wanneer de zak in een open ruimte ligt. Daarom blijven ook koekjes langer vers wanneer je ze in een blikken rommel doet. Leg er maar eens een paar buiten en een paar in de trommel. Je zult merken dat de koekjes buiten de trommel sneller zacht worden en die in de trommel knapperiger.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps; knapperiger blijven. Ze worden natuurlijk niet knapperiger. (^0^).
amc
10 jaar geleden
amc
10 jaar geleden
ja, de moleculen van polyetheen (vanwege de eigenschappen waardoor geen geuren en smaakjes worden afgegeven aan voedsel juist voor zakjes gebruikt) hebben niet zo'n dichte ketenstructuur dat er geen zuurstof zou binnendringen, anders zou in een plastic afgesloten zakje het brood na een tijdje niet beschimmelen en dat doet het wel dus... Je doet het in een afgesloten broodtrommel omdat polyetheen een geringe bestendigheid heeft tegen UV straling. Ook licht droogt eerder uit.
Langer houdbaar wordt het ook indien je vacumeert. Dan haal je de zuurstof namelijk helemaal weg.

Andere antwoorden (1)

Nee, want in een brood trommel is het alleen maar vochtiger dus dan schimmelt het alleen maar sneller