Hoe weet een eierboer die eieren verkoopt met 2 dooiers nou dat er 2 dooiers in die eieren zitten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou die boer dat willen weten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat hij eieren met 1 dooier natuurlijk niet als een ei met 2 dooiers kan verkopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist niet dat je specifiek eieren met twee dooiers kunt kopen. Dacht dat het gewoon toeval was, als je een keer een ei tegenkomt, waar twee dooiers in zitten...

Het beste antwoord

Een student van de TU Delft vroeg zich dit ook af. Hij deed navraag bij een pluimveehouder. Hij kreeg het volgende antwoord:
"De eieren voor de verkoop worden gesorteerd op grootte. De 'dubbeldooiers' zijn groter en puntiger van vorm dan normale eieren en zodanig ook snel te herkennen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Die eieren zijn wat groter, bij mijn weten. Tegenwoordig zijn er ook kippen die alleen maar dubbeldooiers leggen, en daar is hte dus gewoon: Uit welke kip kwam het ei!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe weet een eierboer nu dat hij te maken heeft met een ei met een dubbeldooier en hij het dus apart kan houden voor het 'dubbeldooierdoosje'? De boer weet, als kenner,
waar hij op moet letten. Als een ei beduidend zwaarder is dan normaal, kan dat een aanwijzing zijn. En als er, behalve dat het ei zwaar en extreem groot is, ook nog over het midden van het ei een heel dun ringetje (nauwelijks voelbaar en niet goed te zien) loopt, dan is het vrijwel zeker een dubbeldooier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij worden alle eieren even 'doorgelicht' met een felle lamp. Dan zie je het zo.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha,.. je moet niet altijd over jezelf praten!
AWM
14 jaar geleden
Daar leen ik mijn lampje niet voor uit hoor. Die boeren zoeken het maar uit, daar kan ik aan beginnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me een logische gedachte. Ik denk niet dat alle eieren met de hand gescreended worden. De grootte van het ei zegt natuurlijk ook wel wat. Dat zou een eerste selectie kunnen zijn. Het lijkt me sowieso handig om te weten wat erin zit: http://media.photobucket.com/image/onderzoek%20ei%20lamp/kitty72/ei.jpg
AWM
14 jaar geleden
@Som: LOL! Ik kan wel raden waarop je geGoogeld hebt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
raden ;o) Ja ik was benieuwd of er ergens een foto is met zo'n lamp. Er staat me wel iets van bij dat ik dit een keer heb gezien of gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, hier: http://www.broedpagina.nl/schouwen.html
AWM
14 jaar geleden
Precies. Voor de hobbykippenhouder zo te maken met een lampje en een WCpapier-rolletje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Door de eieren te schouwen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een goede link als aanvulling: http://www.broedpagina.nl/schouwen.html
De eerste stap in het proces van kwaliteitscontrole is het verwijderen van eieren met duidelijke gebreken. De meest gebruikte techniek bij daarop volgende kwaliteitstesten van de overige eieren is het schouwen. Hierbij worden eieren over een heldere lichtbron geleid waardoor inwendige gebreken en tot dan toe niet ontdekte gescheurde of zwakke schalen zichtbaar worden. Inwendige gebreken die d.m.v. schouwen vaak zichtbaar kunnen worden gemaakt zijn o.m. bloed- en vleesstippen, vergrote luchtkamers en erg dun eiwit en dubbel dooiers. Dubbeldooiers mogen ook niet als broedeieren verkocht worden en worden daarom als speciale eieren in de winkels verkocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aan het gewicht denk ik zo! gemiddeld weegt een ei 60 gram 25 gr eidooier 30 gr eiwit en 5 gr kalkschil dan zal zo`n ei met dubbele dooier denk ik een 85 gram zijn!

Toegevoegd na 1 minuut:
en inderdaad door schijnen zoals boven vermeld in andere antwoorden