Hoe voorkom ik dat aardappels uitlopen?

Ik heb inmiddels al heel wat geprobeerd maar mijn aardappels lopen altijd binnen een week al uit en goed ook! koele plek, koele en donkere plek, iets minder koele plek, lichte plek en ga zo maar door. Wat kan ik nog meer doen om te voorkomen dat ze zo snel uitlopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

Gooi ze in de koelkast. Echter als je ze koud bewaard houdt er dan wel rekening mee dat het zetmeel in de aardappel zich om kan/gaat zetten in suikers. Normaliter is dit niet echt een probleem. Als je er patat of chips van wil maken kan je wel bruine randjes krijgen. Er is verders niks mis met de aardappel. Het kan zijn dat je biologische aardappels hebt, deze worden niet bespoten met een anti kiemmiddel en lopen dus sneller uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koelkast is het enige wat ik nog niet geprobeerd heb idd, dacht altijd dat dat niet mocht. Nee, heb geen biologische aardappels. Ga ik nog s proberen, die koelkast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees net ook je reactie met de thermometer, is dat constant zo koel waar ze liggen? Dit zou toch enigszins al wel de uitgroei moeten beperken... Wat voor soort aardappel is het?
Ben wel benieuwd of je in de koelkast een ander resultaat kan bereiken dan in een koele ruimte. Hier zal dat wel lukken omdat onze koelkast, permanent, ruim onder de +5 graden staat (+2 - +3). Enkele graden koeler kan al wel een groot verschil geven is onze ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens info-food moeten ze NIET in de kolekast. Staat niet bij waarom. Maar misschien heft het te maken met het feit dat een koelkast niet goed ventileert. Hoe moet ik thuis aardappelen bewaren ?
Aardappelen moeten bewaard worden op een koele, donkere plaats met goede ventilatie. De ideale bewaartemperatuur is 7- 10 ºC. Bij deze temperaturen, kunnen aardappelen vele weken bewaard worden. Bewaar aardappelen niet in de koelkast! Wanneer aardappelen onder de 7°C bewaard worden, ontwikkelen ze een zoete smaak, dit komt door de omzetting van zetmeel naar suiker. Dit verhoogde suiker gehalte veroorzaakt donkere plekken waneer de aardappelen gekookt worden. Als je aardappelen bij kamertemperatuur opslaat, moet je ze binnen een paar weken gebruiken. Hou aardappelen weg van plaatsen waar ze lang blootgesteld staan aan licht, dat kan zorgen dat de aardappelen groen worden ( zie “vergroening”). Dit groen worden veroorzaakt een bittere smaak en kan giftig zijn. Wanneer aardappelen groene plekken beginnen te krijgen of beginnen te spruiten, verwijder dan voor gebruik deze stukken van de aardappel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behlave wat typefouten ook de link vergeten: http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp98.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar denk je dat de grote bulkvoorraad bewaard wordt? Juist in een koeling van ongeveer 6 graden ;-) O.a. hier: http://www.dutchpotatoes.nl/ Het staat in je verhaaltje er wel bij en dat is de verzoeting van de aardappel en de daaruit mogelijkheid van zwarte plekken bij het koken. Op zich valt dit best mee als het niet heel erg lang is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer het gewoon, ze liggen nu in de koelkast, nieuw gekocht zakje..... nu maar duimen!

Andere antwoorden (7)

Vaak wil het toedekken met een theedoek helpen. Of natuurlijk minder inkopen of sneller consumeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door ze koud (+1 tot +7), inderdaad donker en droog te bewaren, heel koud kan, als ze maar niet bevriezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier werkt dat dus niet, heb er van de week thermometertje bij gehangen, wanneer ik keek was het meestal 5 graden (en dus donker en droog). Denk dat aardappels gewoon mij niet aardig vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ziel van een aardappel is idd een onvoorspelbaar iets! Spreek ze eens vriendelijk toe,alle kans,dat ze dan niet meer uitlopen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beneden de 5 gr. worden de aardappelen zoet !!
Doe je aardappelen in een jute zak en bewaar ze bij 10-15gr. Uitlopen is zonder chemische middelen niet te voorkomen. Dus gewoon schillen en een tijdje in koud water laten staan. Niet goed voor de vitaminen, maar daar hebben we weer een pilleteje voor. Oude aardappelen dienden vroeger alleen als maagvulling. En de nieuwe waren gewoon lekker met een beetje boter en zout. Hoezo voedingswaarde? Nooit van gehoord !!
Hoewel je het al geprobeerd hebt is koel (5 a 6 graden) en donker toch de meest gangbare aanpak. Een zekere uitloop is niet te voorkomen of je moet met chemische middelen of bvb stikstofgas gaan werken. De scheuten bederven de aardappel niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop aardappelen bij de boer, kosten haast niks en je kunt per kilo kopen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gooi mijn aardapppelen in een oude zinken emmer in de keuken. In plastic en al, en naast de verwarming nogal.
En ik heb nooit last van uitgelopen aardappels.

(Tenzij ik ze vergeet en na een maand opeens zin krijg in aardappels...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt blijkbaar al van alles geprobeerd, maar misschien zou je eens een ander soort aardappels kunnen proberen. Ook is het belangrijk dat je ze uit de verpakking haalt en ze in een kratje doet met bijv. een krant op de bodem. Zet de krat koel en donker weg. Als je ziet dat de aardappels toch uit beginnen te lopen, kun je de scheuten afbranden. Je houdt het scheutje aan een vlammetje (van het gasforhuis bijvoorbeeld en als je electrisch kookt aan een waxinelichtje). Als de top donker wordt is het voldoende, de aardappels lopen niet verder uit, anders zit er niks anders op dan wat vaker naar de winkel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertraag het uitlopen of uitschieten van aardappels door een appel in de zak of aardappelbak toe te voegen.