Hoe voorkom ik dat aardappels uitlopen?

Ik heb inmiddels al heel wat geprobeerd maar mijn aardappels lopen altijd binnen een week al uit en goed ook! koele plek, koele en donkere plek, iets minder koele plek, lichte plek en ga zo maar door. Wat kan ik nog meer doen om te voorkomen dat ze zo snel uitlopen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Gooi ze in de koelkast. Echter als je ze koud bewaard houdt er dan wel rekening mee dat het zetmeel in de aardappel zich om kan/gaat zetten in suikers. Normaliter is dit niet echt een probleem. Als je er patat of chips van wil maken kan je wel bruine randjes krijgen. Er is verders niks mis met de aardappel. Het kan zijn dat je biologische aardappels hebt, deze worden niet bespoten met een anti kiemmiddel en lopen dus sneller uit.

Bronnen:
http://www.vkblog.nl/bericht/280992/Aardap...

Vaak wil het toedekken met een theedoek helpen. Of natuurlijk minder inkopen of sneller consumeren...

Door ze koud (+1 tot +7), inderdaad donker en droog te bewaren, heel koud kan, als ze maar niet bevriezen!

Hoewel je het al geprobeerd hebt is koel (5 a 6 graden) en donker toch de meest gangbare aanpak. Een zekere uitloop is niet te voorkomen of je moet met chemische middelen of bvb stikstofgas gaan werken. De scheuten bederven de aardappel niet.

Koop aardappelen bij de boer, kosten haast niks en je kunt per kilo kopen!

Ik gooi mijn aardapppelen in een oude zinken emmer in de keuken. In plastic en al, en naast de verwarming nogal. En ik heb nooit last van uitgelopen aardappels. (Tenzij ik ze vergeet en na een maand opeens zin krijg in aardappels...)

Je hebt blijkbaar al van alles geprobeerd, maar misschien zou je eens een ander soort aardappels kunnen proberen. Ook is het belangrijk dat je ze uit de verpakking haalt en ze in een kratje doet met bijv. een krant op de bodem. Zet de krat koel en donker weg. Als je ziet dat de aardappels toch uit beginnen te lopen, kun je de scheuten afbranden. Je houdt het scheutje aan een vlammetje (van het gasforhuis bijvoorbeeld en als je electrisch kookt aan een waxinelichtje). Als de top donker wordt is het voldoende, de aardappels lopen niet verder uit, anders zit er niks anders op dan wat vaker naar de winkel!

Vertraag het uitlopen of uitschieten van aardappels door een appel in de zak of aardappelbak toe te voegen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100