Dit recept kun je ook met ingevroren rog maken, maar het lekkerste is toch wel om verse vis te gebruiken.

Rog in het zuur.

Altijd een topper.

Bereidingstijd: 20-30 minuten Keuken: Belgische keuken Smaak: Zuur Techniek: N.v.t. Soort gerecht: Lunch/Brunch

Ingrediënten:

1 ajuin
2 kleine rogvleugels
1/3 wijnazijn en 2/3 water(de hoeveelheid moet voldoende zijn om de rog onder te zetten)
1 geschilde citroen
Peperbollen
zout
tijm
laurier
kruidnagel
1/2 blaadje gelatine

Voorbereiding:

Doe het water,de wijnazijn,de in schijven gesneden ajuin,het zout,flink wat peperbollen,tijm,laurier en kruidnagel samen in een kookpot en breng aan de kook.Als het mengsel kookt,voeg je de rogvleugels toe.Zorg ervoor dat de vis precies mooi onderstaat.Breng het geheel nu terug aan de kook.Vanaf het kookpunt tel je nog 2 minuten.Zet nu het vuur af en breng de vis over in een vuurvaste glazen schotel(het gerecht komt qua uitzicht het best tot zijn recht in glas).Wie gelatine gebruikt voor het opstijven gaat als volgt te werk.Week een half blaadje gelatine gedurende 5 minuten. in koud water tot het slap is.Wring het uit met de hand en meng het onder de bouillon nadat je de vis uit de kookpot hebt geschept.Hierna giet je de langzaam opstijvende bouillon over de vis.Versier met een schijfje citroen.

Toegevoegd na 42 seconden:
http://www.smulweb.nl/recepten/933619/Rog-in-het-zuur