De bovenkant van een paté wordt vaak afgedekt met een laagje gelei of aspic. Aspic is een met gelatine gebonden geleisoort die gebruikt wordt voor het afwerken van vlees-, vis- en groentegerechten. In deze laag worden, als versiering en kenmerken van de paté, de gebruikte ingrediënten als champignon, pepers, bessen, noten en dergelijke verwerkt. Per land kunnen de variaties enorm verschillen.

Het bestaat dus uit eetbare ingrediënten. Niet iedereen houdt van dat glibberige spul, maar je kunt het prima eten.

Cranberrypaté is een vruchtenpaté van fijn gemalen varkensvlees, lever en spek. Door de toevoeging van veenbessen, in combinatie met een speciaal geselecteerde melange van kruiden, ontstaat door het uittredende vruchtenvocht een verfrissende zoete smaak. De gelei geeft naast een mooi effect op je bord ook nog een fris accent aan deze paté.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Paté is een product dat van (gekookte) lever wordt gemaakt. Lever heeft de eigenschap snel te verkleuren en uit te drogen. Paté gaat met een korstje de oven in. Na het bakken wordt er een gelei over de opengebarsten korst gesmeerd op uitdrogen en verkleuring te voorkomen. De gelei is rijk van smaak door de toevoegingen van de kok.

Dus ja je kunt het eten.