Welk recept voor ei-vrije (veganistische) muffins geeft wél een mooi gerezen resultaat?

ik zoek een recept voor ei-vrije muffins (zoet of hartig) dat een mooi gerezen en niet-klef resultaat geeft...

ik gebruik liever geen no-egg...

ik ben niet geïnteresseerd in recepten die je zo van internet kunt plukken...

graag alleen reacties vanuit eigen ervaring...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Antwoorden (3)

Oven voorverwarmen op 160 graden. Klop de boter
en suiker tot een glad mengsel. Prak de banaan en
meng deze er goed door. Meel, citroensap en bakpoeder
er kort doorheen roeren. Schep met een eetlepel
een hoopje beslag in een (papieren) vormpje.
De vormpjes bij voorkeur in een muffinvorm doen,
dan blijven ze mooi rond. Ongeveer 20 minuten in de
over, tot ze goudbruin zijn.
Je kunt daarna de cakejes versieren, meng daarvoor
de poedersuiker met een paar druppels water. Je
moet een dikke pasta krijgen. Doe een theelepel van
de pasta op een cakeje en strooi er wat versiering op.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ingrediënten:
- 100 gram bloem
- 100 gram boter
- 100 gram suiker
- 1 mespuntje zout
- 10 gram (2 tl.) bakpoeder
- 1 banaan
- 5 ml. Citroensap
- 5 eetlepels poedersuiker
- scheutje water
- strooisel (bijv. hagelslag, suikerwerk, gekleurde
hagelslag, (vrij van noten, pinda, ei en melk), vlaggetjes,
kaarsjes, zilveren bolletjes).

Dit recept is uit mijn eigen ervaring.! op internet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zijn ze niet kleffig en komen ze goed uit de papieren vormpjes?
Als je ook geen boter wilt gebruiken;

Banaan-kokos muffins.

!80 gr speltmeel (reform) neem ik zelf altijd vanwege de eiwitten en voedingvezels die dit meel bevat en daardoor gezonder is dan bloem,
3 rijpe geprakte bananen,
citroensap'
2 theel. kaneel,
2 theel. bakpoeder,
vanillesuiker,
80 ml. koolzaadolie(reform) je kunt ook arrachideolie nemen) maar als je geen boter neemt is het met de koolz.olie wat luchtiger,
240 ml. kokosmelk,
150 gr. geraspte kokos,
100 gr. ongeraffineerde rietsuiker.( sucanat).

Verhit de oven op 180 graden.
Vermeng de droge ingredieënten, meng in een andere kom de bananen, citroensap, kokosmelk, koolzaadolie, vanille en suiker.
Meng de natte- met de droge ingredieënten en doe de kokosrasp erbij.
Vul de vorm of cupcakes met het mengsel en bak ze in ca. 20 min.
amc
14 jaar geleden
Ik had, toen ik een jaar noodgedwongen veganistisch was, ook eens no-egg geprobeerd, ik vond het niks!
Nu had ik dus het idee om iets meer bakpoeder te gaan gebruiken, het moet toch rijzen..
Omdat ik de verhoudingen niet meer weet heb ik er wel eentje opgezocht, puur voor de verhouding meel en bakpoeder.
Ik hoop dat je hier mee verder kunt.

Hier ook een zoontje met kippenei-eiwitallergie. Volgende taart scoort bij ons goed:
300 gr tarwebloem
snufje zout
150 gr margarine
1 zakje bakpoeder
75 gr rietsuiker
500 gr goed rijpe bananen
1 zakje vanillesuiker
scheutje citroensap

mix de bananen tot een mousse (ik doe dat met keukenrobot), boter en suiker in andere kom roeren, bananenpuree erbij, bloem en bakpoeder eronder roeren, dan vanillesuiker, zout en citroensap toevoegen.
Bakvorm invetten, beslag in de bakvorm en in voorverwarmde oven (175 graden) gedurende +/- 55 minuten klaar.

Ik vervang soms de bananen door peren of appelen. Ik maak soms er ook kleine cakejes van en doe er dan glazuur op van bloemsuiker en water en dan daar voor de kindjes van die gekleurde korreltjes op. Vallen ook bij kindjes in de smaak.