Welke levensmiddelen zijn het belangrijkst om biologisch te kopen?

Het is van belang een middenweg te vinden in het kopen van biologisch voedsel zodat ik financieel niet leegloop. 100% overstappen op natuurvoeding heb ik geprobeerd maar het is met mijn krappe budget gewoonweg niet mogelijk. Mijn lichaam vraagt om veel brandstof en er staan vaak te weinig levensmiddelen in mijn provisiekast omdat ik niet meer geld aan biologisch voedsel kan uitgeven zonder in de problemen te komen.

Ik ben benieuwd welke levensmiddelen beter en welke minder van belang zijn om biologisch te kopen. Op het internet (de bron kan ik niet meer achterhalen) las ik dat groente en fruit afkomstig uit Holland doorgaans prima van kwaliteit is. Komt het echter uit Spanje, zoals de paprika, dan kun je er hoogstwaarschijnlijk vanuit gaan dat het op een onnatuurlijke manier is geteeld en gebruik is gemaakt van pesticiden. Ook las ik dat het verstandig is brood te kopen bij de natuurwinkel en te kiezen voor zuurdesem vanwege alle onnatuurlijke toevoegingen die in supermarktbrood zit. Kortom, er hangt een vraagteken boven mijn hoofd die ik graag zie verdwijnen.

Bedankt voor de eventuele reacties.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

het licht eraan of het je gaat om je eigen gezondheid of ook om dat van de dieren. als je dat ook belangrijk vind is het belangrijk biologisch vlees, kaas, eieren etc. te kopen
Uit een onderzoek is gebleken dat biologische groenten en fruit niet altijd gezonder zijn,omdat de planten zelf bestrijdingsmiddelen gaan maken als ze neit worden bespoten. Deze bestrijdingsmiddelen van de plant zelf zijn vaak in grotere hoeveelheid.
er zijn groenten en fruit die meer bespoten worden dan anderen, hier een link met de meest en minst bespoten groente en fruit:
http://voedzo.nl/biologisch-2/dirty-dozen-de-meest-bespoten-groenten-en-fruit/
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om in eerste instantie zuivel en eieren biologisch te kopen en, als u dat eet, vlees. Dit zowel vanwege het dierenleed als ook vanwege de onnatuurlijke toevoegingen zoals antibiotica. Ook vind ik het smaakverschil het sterkst bij deze producten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal zijn bioproducten duurder. Veel verschil in kwaliteit is er volgens het bijgevoegd filmpje van Volt ook niet.
Aan jou de keuze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kies voor producten van het seizoen deze zijn relatief niet zo duur, hou aanbiedingen in de gate, bv AH of Plus hebben regelmatig ook deze producten in de aanbieding.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kies voor producten van het seizoen deze zijn relatief niet zo duur, hou aanbiedingen in de gaten, bv AH of Plus hebben regelmatig ook deze producten in de aanbieding.