Eieren 1 dag over de tht datum; gebruik je ze nog of niet?

Ik krijg net een berichtje dat we onverwachts visite krijgen vanmiddag. Meestal heb ik dan nog wel dingen in huis waar ik nog wat van kan fabriceren. Maar nu zie ik net dat de eieren die ik nog in huis heb een tht datum hebben van 19 september. Zou je ze nog koken voor in een tonijnslade op toast of niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
42.4K

Het beste antwoord

Geen enkel punt; vermoedelijk zijn ze nog wel een aardig tijdje daarna bruikbaar ook, afhankelijk van hoe je ze hebt gewaard.

Wat je wel voor alle zekerheid kunt doen is de eieren niet meteen in het gerecht maar één voor één (om de beurt) in een kopje of bakje breken. Mocht er toch eentje tussen zitten die niet goed is, is niet meteen je hele cake ofzo bedorven. Maar die tip geldt eigenlijk ook voor verse eieren.

Toegevoegd na 24 seconden:
Gekookte eieren kun je pas na het pellen testen natuurlijk , maar ook dan ruik je snel genoeg of het foute boel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooraf kun je 't ook zien; als het ei in het nog koude water gaat drijven, is het bedorven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie tip ; dank je ! Ik wist wel dat het met water en versheid te maken had, maar niet dat een drijvend ei ook echt bedorven was....

Andere antwoorden (16)

Geen enkel probleem, 1 dagje over tijd.
AWM
14 jaar geleden
Ja hoor koken kan echt nog wel. De houdbaarheid is dan niet meer gegerandeerd, maar zolang je ze niet rauw gebruikt en ze zien er gekookt goed uit is het geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit altijd een marge op, een dagje over tijd kan echt wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de verpakking staat altijd een tenminste-houdbaar-tot-datum. Na die datum kunnen eieren nog 1 week gebruikt worden; maar niet meer voor rauwe bereidingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkel probleem om ze nog te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan!

je zult er heus niet dood aan gaan :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ei is nadat hij gelegd is door de kip,zeker 4 a5 weken houdbaar,de houdbaarheidsdatum wordt ruimschoots aangehouden.
dat betekend dagen erna nog geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een maatkan met water doen. Als ze naar de bodem zinken zijn ze goed. Als ze gaan "zweven" niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meteen weggooien als eieren over de tht datum zijn, DAT ZETTEN ZE ER NIET VOOR NIETS OP... Het kan echt gevaarlijk zijn... bijvoorbeeld Salmonella, want is jouw koelkast wel steeds onder de 6° geweest, hij zou toch een dagje hebben kunnen haperen, weet jij veel... Of andere nog niet bekende ziektes, hadden we een jaar geleden van de Mexicaanse-Griep gehoord? Nee toch...

Als je over-de-datum-spullen eet, dan heb je juridisch geen poot meer om op te staan... Wat zou er gebeuren als je visite ernstig ziek wordt en wat dan als die visite er ook nog achter komt dat ze ernstig ziek geworden zijn doordat je hen gerechten van eieren van over de datum te eten gegeven hebt, nou wat dan? Wat kost een advocaat heden ten dage? En het is een verloren zaak, daar krijg je geen goede advocaat die deze zaak tot een goed einde kan brengen... Spong, kan ik je verzekeren die doet dat zeker niet... Zo kan ik wel doorgaan, dus meteen weggooien als de tht verstrijkt... Denk ook eens aan de economie die je steunt, door een extra doosje eieren te kopen...

(Als iedereen voor is, dan moet ik wel tegen zijn, vandaar...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men heeft proeven genomen met producten,die weken,maanden en soms zelfs jaren over de houdbaarheidsdatum heen waren en in bijna alle gevallen waren die producten nog geschikt om te eten! Alleen was de smaak er niet op vootuit gegaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hoort vaak zeggen dat het nog best kan...
Ik zou het nooit doen. Weg ermee!

En gewoon even naar de avondwinkel, de zondagAlbertHeijn of de benzinepomp voor een lekker tussendoortje.

Dan ben je in ieder geval gerust en heb je ook wat lekkers op tafel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kijk nooit naar de tht bij eieren,....altijd even in een glas water leggen: als ze ook maar iets drijven weggooien,gaat ie onder water is ie altyd goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eieren die niet meer goed zijn gebruik je echt niet meer die ruik je meteen als de verpakking kapot gaat(bijna niets stinkt meer dan rotte eieren)dus kun je ze gewoon gebruiken, op de eieren(Van eigen kippen) die wij gebruiken staat ook geen tht datum en we zijn er nog nooit ziek zwak of misselijk van geworden. een ei is een produkt wat door de natur een perfecte verpakking heeft gekregen en hoort ook niet in de koelkast thuis,door de droge lucht die in een koelkast heerst drogen ze eerder uit,waardoor smaak en kwaliteit verloren gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ei van 1 dag over de datum zul je niet ziek worden. Als je het ei hard gekookt hebt al helemaal niet. Voor alle zekerheid kun je de drijfproef doen.Maar als je de eieren gekookt hebt , en bij het pellen ruiken ze niet fris meer kun je ze alsnog weggooien.

De drijfproef: een vers ei in een kom met zout water (1l water en 100 gr zout) zal plat op de bodem blijven liggen. Hoe ouder het ei hoe meer de stompe kant naar boven komt. Is de luchtkamer reeds groot (na ongeveer 6 weken) dan kan het ei zelfs drijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Engeland en de VS is een beweging 'hippies' die zich freegans (vegans maar dan gratis) noemen die al hun eten uit de vuilnisbakken halen. Deze mensen hebben vaak een baan (sommige als makelaar zelfs) maar in hun vrije tijd proberen ze alles gratis te verkrijgen. Er is er nog geen dood gegaan voor zover ik weet. Ik neem aan dat mensen, supermarkten e.d. alleen voedingswaren weggooien als die al over de datum zijn. Ikzelf ben niet zo'n held dus controleren of een ei niet drijft is mijn methode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan in principe wel als het zo kort over de datum heen is. Meestal staat er namelijk een economische tht op, en die is in de meeste gevallen eerder dan de technische tht (dus de werkelijke tht).

Echter is het wel zo dat op moment dat jij dat ei eet dat over de tht heen is en je wordt er ziek van, dan kan je niets meer terugvragen van de fabriek. Dit kan wel als je ziek wordt voordat de tht voorbij is.

Eieren mogen niet verkocht worden na de tht, net zoals zuivel. Dit mag wel bij andere producten. Als je bij deze producten ziek wordt, is de winkelier verantwoordelijk.