hoeveel suiker zit er in zalm?

Zalmfilet bij AH bevat 1% koolhydraten, waarvan 1% suikers, maar alle voedings sites die ik gevonden heb vermelden dat er geen suiker in zalm zit.
Volgens de AH klantenservice zit die suiker er van nature in, en wordt dus niet toegevoegd.
Wat is nu waar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K
Cryofiel
10 jaar geleden
1% van 1%, dat is een tienduizendste deel. Ik weet niet hoe het metabolisme van een zalm werkt. Als dat vergelijkbaar is met het metabolisme van zoogdieren zoals de mens, dan zal ook de zal suikers in bloed en spieren hebben om de cellen van energie te voorzien. In dat geval zou het verhaal van AH klantenservice kloppen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel dat alle koolhydraten uit suikers bestaan.
1% van het totaal dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er hoort inderdaad geen suiker in de zalm aanwezig te zijn dus ik vermoed dat het toegevoegd is,net zoals koolhydraten want ook dat hoort er niet in. Het kan zijn dat het om een gekweekte zalm gaat. http://www.food-info.net/nl/national/ww-zalm.htm
Utrecht
10 jaar geleden
1% koolhydraten is niet zo veel; dat kan er best van nature in zitten. Vlees en vis bevatten voornamelijk eiwit en vet (naast water), maar iets koolhydraat kan best.
Bedenk daarnaast dat AH de waarden op het label afrond: het zou best 0.5% kunnen zijn (afgerond tot 1%).
Cryofiel
10 jaar geleden
Niet alle koolhydraten bestaan uit suikers. Als het label klopt (en dat moet het, anders krijgen ze een boete van de nVWA), bestaat 1% van de zalm uit koolhydraten, en is 1% van die koolhydraten een vorm van suiker. De suiker zou dan 1% van die 1% koolhydraten zijn.
Amadea
10 jaar geleden
Gaat het om gerookte zalmfilet? Dan zijn die koolhydraten wellicht door het roken erop gekomen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om verse naturel zalm filet. @Cryofiel
Bij de voedingswaardetabel op de verpakking worden de koolhydraten onderverdeeld in suikers, vezels etc, maar in die onderverdeling wordt het percentage van het totaal aangegeven.
Vandaar dat ik dat hier ook doe, maar ik begrijp de verwarring :)
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik had alleen jouw beschrijving tot mijn beschikking. Daarin staat "1% koolhydraten, waarvan 1% suikers".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien kan de site www.produktschapvis.nl uitkomst bieden?

Het beste antwoord

De spieren van alle dieren werken op bijna dezelfde manier: eiwitten (actine en miosine) die zorgen voor beweging, en dit wordt van energie voorzien door de productie van ATP, die ontstaat bij de verbranding van suikers.
De suikers komen voor een groot deel uit glycogeen dat opgeslagen wordt in de spieren. Glycogeen is een complexe koolhydraat, dat je zou kunnen vergelijken met de zetmeel die planten opslaan.
De glycogeen is verantwoordelijk voor vrijwel alle koolhydraten in spierweefsel, en (afgezien van kleine verschillen) dat is hetzelfde bij zoogdieren, vogels, insecten en vissen. De hoeveelheid glycogeen (en suikers) in spierweefsel is verrassend klein, en in bijna alle soorten dieren van dezelfde orde van grootte: rond de 1%. Klinkt bekend zo'n cijfer...?

Als een dier dood gaat (lees: als een koe geslacht wordt of een vis uit het water wordt gevist), dan treedt een bekend fenomeen op: de glycogeen in de spieren wordt (na de dood van het dier) toch omgezet in suikers, en deze worden gebruikt om ATP te synthetiseren. Hierdoor spannen de spieren en treedt de zogenaamd "rigor mortis" in, oftewel, de klassieke stijfheid van een "vers" kadaver. Na een variabele tijd (meestal enkele uren) de enzymen in de spieren breken de eiwitten af (de actine en de miosine), en dan ontspannen de spieren weer, waardoor het kadaver weer slap wordt.
In dit proces worden het glycogeen en de suikers omgezet in andere metabolieten (CO2 en melkzuur o.a.) waardoor het totale koolhydraten gehalte vlak bij 0% komt te staan.

En nu, na zo'n technisch praatje, de conclusie: de hoeveelheid voedingsstoffen op een etiket is geen exacte wetenschap, eerder een benadering met behulp van (soms verouderde) tabellen, en de wet laat toe dat de opgegeven waarden een afwijking hebben tot de werkelijke voedingswaarde, die overigens vrijwel niemand de moeite neemt om te bepalen met een echte analyse.
De hoeveelheid koolhydraten in verse zalm is in werkelijkheid bijna 0%, zeker omdat de zalm die je koopt bij AH kweekzalm is, met van nature weinig glycogeen in de spieren. Die 1% die AH op het etiket vermeldt is eerder een theoretische waarde, waarin waarschijnlijk -onterecht- andere stoffen meegenomen worden (zoals b.v. melkzuur)
Als er suikers aan de zalm waren toegevoegd, dan zou dat beslist op het etiket vermeld moeten worden. Maar dat is niet het geval, anders (zoals Cryofiel terecht opmerkt) zou de NVWA hiertegen optreden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Heldere uitleg!
+