Veroorzaken snijbonen winderigheid?

Het is me niet duidelijk of ze nu onder de peulvruchten vallen en zoja of ze dus winderigheid kunnen veroorzaken..zou het wel graag willen weten aangezien ik daar nog weleens last van heb.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Dat ligt eraan welke definitie van peulvrucht je gebruikt.
Sommige mensen bedoelen het peulvrucht alleen het echte vruchtje dat ín de peul zit. In dat geval zijn snijbonen geen peulvruchten, maar peulen met daarín peulvruchten. Als je een snijboon eet, is een deel van wat je eet dus peulvrucht, maar het merendeel peul (de peulvruchtjes zijn maar heel klein bij de snijboon).
Andere mensen gebruiken de term peulvrucht voor de peul inclusief de kleine vruchtjes, of zelfs voor de hele plant.
Snijbonen worden over het algemeen niet beschouwd als echt gasvorming-gevende groente, de meeste mensen hebben er helemaal geen last van. Het is in ieder geval zeker niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld kidneybonen of bruine bonen, waar veel mensen last van hebben, en ook nog niet met bijvoorbeeld linzen en mungbonen.
Of jíj er last van hebt, kan je het beste zelf ontdekken door het een keer uit te proberen, niet ieder lichaam reageert hetzelfde op hetzelfde voedsel.

Overigens kan je bij peulvruchten sowieso veel doen om de gasvorming te verminderen. Ik ben zelf vrij gevoelig voor peulvruchten, krijg zelfs enorm sterke buikpijn door de gasvorming, maar als ik onderstaande dingen doe heb ik er bij sommige soorten nog slechts enigszins last van en van sommige soorten helemaal geen enkele last meer, ik zou zeggen dat je op deze manier minder dan 20% van de gasvorming hebt die je hebt als je het zonder deze maatregelen doet:
- Ze laten weken vóór het koken. Voor gedroogde peulvruchten staat vaak 8 uur, als je erge last ervan hebt kan je ze ook best 16 uur oid. weken. Sommige peulvruchten hoeven niet geweekt te worden (bijv. sommige linzen), maar als jij er last van hebt, helpt het om die ook gewoon een tijdje te weken.
- Het weekvocht afspoelen voor je ze kookt, en het kookvocht na het koken er afspoelen. Een groot deel van de onverteerbare eiwitten die voor de gasvorming zorgen zitten in het week- en kookwater, dus als je zorgt dat je dat water niet op je bord krijgt, scheelt al veel.
- Bonenkruid en/of kurkuma erbij doen als je ze kookt. Dit zorgt dat nog meer van die onverteerbare eiwitten uit de peulvrucht gaan en in het water terecht komen. Gember schijnt ook te werken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Als je de peulvruchten na het koken in gerechten verwerkt, helpt asafoetida in die gerechten ook. Bonenkruid, gember en kurkuma hebben ze in de supermarkt, asafoetida (ook wel hing genoemd) kan je kopen in Aziatische winkels.
(zie verder bij reacties)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vervolg (de ruimte was op):
- Ze extra lang koken, bijvoorbeeld dubbel zo lang als normaal. Peulvruchten uit blik hoeven over het algemeen niet gekookt te worden, maar als jij er last van hebt, kan je ze toch even koken (bijvoorbeeld een kwartier) om de last te verminderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie nu dat de volgorde van mijn antwoord wat onhandig is, ik ging eerst in op de vraag of het een peulvrucht was, daarna pas op de vraag of het gasvorming veroorzaakt, terwijl dat je hoofdvraag was, sorry :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met alle respect Fynnya, maar sommige van je beweringen in je antwoord (in andere opzichten goed antwoord) kloppen niet helemaal...
- Het zijn niet de eiwitten, maar juist bepaalde sachariden in de peulvruchten (zie mijn antwoord) die voor de gasvorming zorgen, omdat ze zeer slecht verteerbaar zijn. Juist de eiwitten van peulvruchten hebben een zeer hoge biologische waarde omdat ze vrijwel alle essentiële aminozuren bevatten, en goed verteerbaar zijn.
- Het toevoegen van bepaalde kruiden en specerijen tijdens het koken helpt niet echt om de verteerbaarheid van de oligosachariden te verbeteren, maar wel aan de smaak, en van bepaalde soorten specerijen (b.v. komijn) is wel bekend dat juist omdat ze bepaalde enzymen bevatten een beetje helpen om de eiwitten beter te verteren.
- Wat wél helpt is peulvruchten weken en koken in kalkvrij water. Als het week- of kookwater rijk aan calcium is, dan wordt de schil van de boon taaier en kan het vlees minder goed hydrateren, waardoor het nog slechter verteerbaar wordt, en dus meer gas zal zich vormen in je darmen. Verder klopt dat het goed afwassen en weekwater niet gebruiken enigszins helpt om de peulvruchten beter te verteren, maar dat is voornamelijk omdat de schil zachter wordt, en dus het zetmeelrijke inhoud beter wordt verteerd. De reden waarom peulvruchten gasvorming veroorzaken is omdat ze onverteerbare sachariden (lees: complexe suikers) bevatten, en dat is intrinsiek aan de plant. Hou ouder de plant (droge bonen, b.v.) hoe meer van die stoffen en dus meer gas, en hoe jonger de plant (b.v. sugarsnaps) hoe minder van die stoffen, en dus minder gas. Ieder moet voor zichzelf bepalen of peulvruchten goed verteerbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Gabi,
Dat het niet de onverteerbare eiwitten zijn maar de onverteerbare sachariden, daar zou je best gelijk in kunnen hebben, het is lang geleden dat ik het heb uitgezocht en het kan best dat ik dat verkeerd onthouden heb.
Dat bepaalde kruiden/specerijen zoals bonenkruid, kurkuma en asafoetida helpen, weet ik wel zeker. Ik merk er zelf erg veel verschil van (als ik een keertje zonder doe omdat het op is of ik bij iemand anders ben, krijg ik meteen buikpijn van de peulvruchten), en ik ken meerdere mensen die zeggen dat het bij hen ook helpt.
Dat het weekwater niet gebruiken slechts enigszins helpt, is bij mij persoonlijk echt niet het geval, ik merk daar zelf juist het grootste verschil van; maar daarvan weet ik niet of dat bij anderen ook zoveel helpt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Fynnya
Zoals ik schreef, ieder bepaalt voor zich wat werkt en wat niet.
Als je merkt dat bepaalde kruiden voor je werken, is prima dat je dat meldt, want het kan net zo goed werken voor iemand anders.
Onze lichamen en de processen daarin zijn veel te ingewikkeld om in één antwoord alle mogelijkheden weer te geven, en dat maakt dat soort vragen zo boeiend.
Het effect van kruiden in de vertering is bekend, en het werkt meestal door de productie van extra enzymen te stimuleren. Andere kruiden bevatten die enzymen zelf.
Ongetwijfeld heb je gemerkt dat ik geen min gaf...
(^_^)

Andere antwoorden (2)

Ja snijbonen vallen inderdaad onder peulvruchten. En peulvruchten kunnen winderigheid veroorzaken.
11 jaar geleden
Ja en ja.

Ja, ze zijn peulvruchten

Ja, ze veroorzaken winderigheid, maar in veel mindere mate dan witte bonnen of andere vergelijkbare peulvruchten. De reden is dat de hoeveelheid stoffen die het "probleem" veroorzaakt veel geringer is, dat zijn met name raffinose en andere gerelateerde sachariden (verbascose, stachyose...) die de plant produceert en opslaat.
Deze oligosachariden worden met name door de volgroeide plant geproduceerd als energievoorraad en om de boon te beschermen tegen droogte en bevriezing, en het is dus logisch dat de jonge plant veel minder van deze stoffen bevat.

De winderigheid komt omdat wij mensen de juiste enzymen missen om de oligosachariden af te breken in eenvoudige, verteerbare suikers. De komen dus intact in de laatste delen van onze darmen, en daar worden ze gefermenteerd door de aanwezige bacteriën, met als resultaat vorming van gas (vooral CO2, volkomen neutraal en geurloos) en kleine hoeveelheden van andere gassen die wél stinken (met name zwavelverbindingen)