Hoeveel calorieën er in een bepaald produkt zitten is afhankelijk van de voedingswaarde van het produkt. Een produkt bevat namelijk meestal vet, koolhydraten en eiwitten. In vlees zitten bijv. veel eiwitten, terwijl aardappels weer veel koolhydraten bevatten. Wetenschappers hebben ooit bedacht dat energie door verbranding vrij kwam en hebben zo een maat vastgesteld voor de energie die deze voedingsstoffen bevatten. Er zitten geen calorieën in water, vitaminen en mineralen maar zo is de maat voor vet wel vastgesteld op 9 kcal.per gram, in 1 gram koolhydraten zitten 4 kcal. en in 1 gram eiwitten zitten ook 4 kcal.
Energie wordt dus gemeten in calorieën, dit is de maat hiervoor en de hoeveelheid energie in voeding wordt berekend in kilocalorieën (1000 cal), maar voor het gemak noemen we ze meestal gewoon 'calorieën'.

Fabrikanten kunnen hun produkten in een laboratorium laten onderzoeken om aan te kunnen geven hoeveel calorieën erin zitten. Deze hoeveelheid komen ze te weten door het produkt te verbranden. Tijdens de volledige verbranding komt namelijk uit het produkt energie vrij en deze is dan meetbaar.

Zelf kan je dan ook berekenen hoeveel kcal. je tot je neemt, door te kijken hoeveel vet, koolhydraten en eiwitten een produkt beval. Aan hand van de maat die voor elke stof is vastgesteld (zie hierboven in tekst) kan je sommen gaan maken, maar makkelijker is het om direct te checken op een kant-en-klare calorieën tabel waar alles al berekend is zoals www.caloriechecker.nl.
amc