Is opwarmen van Melk in de magnetron gevaarlijk?

Ik heb wel eens gehoord dat er een giftige stof vrijkomt wanneer je melk opwarmt in de magnetron. Klopt dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Typisch broodje-aap-verhaal. Inspelen op angst voor machines die we niet begrijpen. Voor de melk maakt het niet uit hoe die wordt verwarmd. Of je de melk nu in de magnetron verwarmt, op een gaspit, op een elektrische kookplaat of op een houtvuur - het maakt niet uit, de melk wordt in alle gevallen warm. En in geen van die gevallen ontstaat er een giftige stof.

lijkt mij niet in melk zitten geen giftige stoffen

dat lijkt mij niet, babymelk doet ook bijna iedereen in de magnetron, als dat gevaarlijk zou zijn dan zouden ze dat wel aangeven op de verpakking

Bij het verwarmen van melk in de magnetron neemt de hoeveelheid (voor de gezondheid ongunstige) transvetzuren toe, dit gebeurt ook als melk op conventionele verhit wordt tot boven de 60 graden (Herzallah, 2005). Er zijn geen onderzoeken beschikbaar die erop duiden dat er door de microgolven specifieke chemische veranderingen plaatsvinden waardoor giftige stoffen gevormd worden.

Er zijn mensen die beweren dat de microgolven van een magnetron schadelijk zijn voor de mens (vooral in het bloed zou verandering optreden). Als je die redenering zou volgen is melk verwarmen in de magnetron dus ook schadelijk. Trek je eigen conclusies of je dit graag zou willen geloven. Ik doe het in ieder geval niet.

Nooit van gehoor. Er staat ook in geen enkele beschrijving iets dergelijks vermeld en dat dan toch verplicht zijn.

Nou ik hoop van niet. Allebei mijn kinderen drinken regelmatig melk die is opgewarmd in de magnetron. Mocht dit wel zo zijn dan moet het maar weer in een pannetje, of is dat ook al gevaarlijk?

Ik doe het altijd en ben hiervan nog nooit ziek geweest

Nee dat kan niet. Een magnetron doet iets met de moleculaire toestand van de melk ('trekt' ze uit elkaar) en daarbij verandert er niks anders dan wat er met melk opgewarmd in de pan doet.

In theorie zou het kunnen dat als je melk in een baby-flesje verwarmt (ongeacht of je dit in een magnetron of steelpannetje met water doet) er spoortjes ftalaten of andere bestanddelen van het plastic flesje terechtkomen in de melk. Dat speelde vroeger meer dan nu. Er worden tegenwoordig veel strengere eisen gesteld aan baby-flesjes dan een paar jaar gelden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100