Wat je met de chili con carne (of welk ander gerecht dan ook) gedaan hebt vóórdat je het restant in de koelkast bewaart, heeft hele grote invloed in hoe lang het houdbaar blijft.

Als je de chili con carne goed gebakken hebt, geen rauwe grondstoffen hebt toegevoegd die niet mee gebakken zijn geweest, niet met een vieze lepel erin hebt gezeten (met "vies" bedoel ik ook een lepel waarmee je b.v. sla of een andere rauwe grondstof hebt geschept), en het restant niet te lang buiten de koelkast, onafgedekt is gebleven, dan kan je het gerust 3-4 dagen in de koelkast bewaren, mits goed afgedekt, en de temperatuur van je koelkast écht onder de 7°C blijft.

Als je chili con carne niet al alle van bovenstaande voorwaarden voldoet, dan zou ik het nooit langer dan 2 dagen bewaren, want de kans is groot dat je door een kruisbesmetting de chili con carne besmet hebt.

In ieder geval is het altijd verstandig om op het moment dat je het restant opnieuw gaat gebruiken niet zomaar een beetje opwarmen in de magnetron, maar weer in de pan doen, en goed opwarmen totdat het weer kookt. Zo weet je zeker dat eventuele bacteriën die in je gerecht uitgegroeid zijn, afgedood worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bewaar restjes maximaal 2 dagen afgesloten in de koelkast. Zo geef je bacteriën geen kans. Gebruik een bakje met deksel of huishoudfolie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de winter (koude) vaak een dag of 4; in de zomer (+ 25 gr. C) max 2 dagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat toch duidelijk dat het in de koelkast is bewaard en ik wist niet dat de buitentemperatuur dan zo van invloed is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@RJvdVeen
Even een advies: als je de koelkast aansluit aan het netstroom met behulp van de kabel die aan de achterkant van de koelkast hangt, dan blijft de temperatuur in je koelkast het hele jaar door rond de 7°C, en nog mooier: de inhoud van de koelkast gaat ook lekker lang mee! (^_°)