Is het geen dierenmishandeling als slachtvee, bijvoorbeeld varkens, vervoerd worden in een halfopen trailer bij -5 graden?

Ik vind het altijd hartverscheurend als ik op de snelweg langs een veetransport rij met een halfopen trailer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In strikte zin is het antwoord "nee", want dierenmishandeling is een wettelijk gedefinieerd begrip, en het is toegestaan om slachtvee zo te vervoeren (mits uiteraard voldaan wordt aan alle andere eisen)
Maar ik begrijp wat jij bedoelt hoor!

Varkens hebben een hele dikke vetlaag. Ze kunnen tegen deze lage temperaturen zonder al te veel problemen. Wel is het zo dat ze gewend zijn aan een andere omgeving die niet zo koud is, en zeker met veel minder tocht, maar zolang het niet veel kouder wordt, is geen probleem. Tevens zitten ze in de trailer redelijk dicht bij elkaar, en dat helpt om elkaar warm te houden. Het is ook niet zo dat altijd hetzelfde dier in de wind staat. Als het goed is, wordt het transport geladen zodat de dieren niet te veel ruimte hebben (anders zouden ze kunnen vallen en zich bezeren), maar wel genoeg om vrij te bewegen.
Het is veel erger in de zomer, als het flink warm en vochtig is. De lage temperaturen zijn pas een probleem als het heel erg koud is, zeg maar -10°C of zo, en dan is het niet de bedoeling dat er gereden wordt met een halfopen trailer.
Een extra probleem in de winter is dat het water dat beschikbaar moet zijn voor de dieren om te drinken tijdens het transport kan bevriezen, en dat is absoluut niet de bedoeling. Er zijn systemen om het water vloeibaar te houden, en deze moeten altijd goed werken.

Maar goed, de vraag die je je moet stellen is of het transporteren van dieren (nogmaals: mits aan alle regels voldaan wordt), uberhaupt een slimme keuze is. Vanwege allerlei redenen, zijn er erg weinig slachthuizen in Nederland. Het fokken van dieren gebeurt ook in andere landen, en de dieren reizen enorme afstanden om geslacht te worden.
Was het niet beter geweest om kleine, lokale slachtlokalen te hebben in de buurt van de boerderij? Voor de dierenwelzijn zeker, maar dat is economisch gezien minder aantrekkelijk, en het is ook lastig om te controleren of het netjes gebeurt.

Het vervoeren van de dieren blijft altijd de meest stressvolle ervaring die de dieren ondergaan tussen de boerderij en het moment dat ze gedood worden. Niet zo zeer vanwege de kou, de hitte of de wind, maar vanwege de vreemde omgeving.
Mijn antwoord op de vraag "hoe kan je een dier zo diervriendelijk mogelijk slachten?" is altijd "ter plaatse". Ik begrijp best dat als 6 miljard mensen spotgoedkoop vlees willen eten, dat dit niet mogelijk is, maar goed, dan moet je op z'n minst een bewuste keuze kunnen maken.