Hoeveel gram friet blijft er over na het frituren van 1 kilo verse friet gekocht bij de supermarkt?

Ik weet dat er water verdampt maar ook dat er wat vet voor terug komt. Daarom vind ik de voedingswaarden van ongebakken/alleen voorgebakken friet niet kloppen met wat je binnenkrijgt. Maar voor de voedingswaarden van het bereide product moet ik rekening houden met een heel ander gewicht, en ik heb vaak geen weegschaal bij de hand om dat te kunnen weten. Is er een rekensom voor of is het altijd weer anders?

3 maanden geleden
in: Koken
1.3K
ronron1212
3 maanden geleden
voor gebakken friet is dus gebakken die hoef je dus alleen nog maar af te bakken. Ongebakken friet zijn de aardappelen
chanelb_
3 maanden geleden
Ja ik snap het verschil tussen de twee maar het gaat mij om het volledig afgebakken product. Het gewicht en de voedingswaarden van ongebakken- en alleen voorgebakken friet zijn allebei nog steeds anders dan volledig afgebakken en eetbare friet.
Thecis
3 maanden geleden
Als je water weg haalt (verbrandingswaarde 0) en vet toevoegt (hoge verbrandingswaarde), dan kan je wegen wat je wilt, maar de correcte voedingswaarde ga je zo niet vinden. Volgens het voedingscentrum bevat een bakje friet (150 gram) 384 kcal. In 100 gram zit dan ca 258 kcal. Daar heb je waarschijnlijk meer aan dan te gaan wegen m.b.t. de waarde achter op de verpakking.
chanelb_
3 maanden geleden
Maar dan nog weet ik niet hoeveel gram friet overblijft na frituren, dat is simpelweg mijn vraag.
chanelb_
3 maanden geleden
Om op te helderen, ik kan inderdaad de voedingswaarden opzoeken van het afgebakken product. Maar ik moet wel het gewicht weten wat ik binnen krijg. Vandaar mijn vraag of je dit kan weten/berekenen zonder weegschaal. Misschien dat er een regel bestaat zoals 100 gram friet onbereid = ... gram friet na het frituren.
LeonardN
3 maanden geleden
@Thecis Vrager heeft 100 gram friet. ongefrituurd.
Vrager frituurt de friet in vet.
Hoeveel voedingswaarde heeft de portie gefrituurde friet nu? Het antwoord is volgens mij niet per se 258 kcal.
Want de massa is wellicht hoger dan 100g door het ingetrokken vet of wellicht lager omdat er meer massa aan water is verdampt dan vet is ingetrokken. @chanelb_
Ik snap niet zo goed waarom je dit zelf niet een keer uitzoekt. Als je namelijk wel 100g friet af kan wegen VOOR het frituren kan je het erna toch ook een keer doen? Mijn gok is dat het weinig scheelt in massa te weinig om er bij stil te staan. Maar:
"en ik heb vaak geen weegschaal bij de hand om dat te kunnen weten"
Stel dat het 100 gram friet onbereid = 102,4 gram bereid is.
Als je dan geen weegschaal bij de hand hebt, hoe krijg je dan wel voor elkaar om te weten wat het startgewicht is van de patat? En als je het startgewicht niet weet kan je ook het eindgewicht niet berekenen.
Inekez1
3 maanden geleden
Als je het echt belangrijk vindt om te weten hoeveel gram frietjes je eet: koop een simpele weegschaal! Kost een paar euro en kun je voor alles gebruiken, niet alleen voor je frietjes. En als je het echt belangrijk vindt om gezond te eten of om af te vallen: eet dan gewoon helemaal geen friet of andere dingen uit de frituur.
Inekez1
3 maanden geleden
https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/626675/voedingswaarde-friet-bereid-onbereid/
Thecis
3 maanden geleden
@LeonardN
De waarde die ik opgezocht had is een richtlijn. Om het precies te weten, moet je met een aantal variabelen rekening houden zoals het soort vet (of olie) hoe oud het is, hoe lang er gebakken is enz. Je weet nooit hoe iemand dat precies doet. Daarom kan je deze vraag alleen in grote lijnen beantwoorden. Voor de verpakking moet je dus een standaard gaan aanhouden. Daarbij houden ze 100 gram Eindproduct aan. Dus dan houden ze automatisch al rekening met de hoeveelheid ingetrokken vet.
Maar het kan anders zijn op de verpakking en dan wordt dat vermeld (zoals hier het geval is). Vandaar mijn toevoeging vanuit het voedingscentrum
chanelb_
3 maanden geleden
@LeonardN Van te voren weeg ik het product ook niet. Ik heb een verpakking met zoveel gram, ik kijk hoeveel ik er uit pak, ik zie dat het ongeveer zoveelste deel is van de gehele verpakking dus weet ik hoeveel gram het is. Zo doe ik het altijd. En ja, dan kan ik inderdaad een weegschaal kopen, maar ik was gewoon erg nieuwsgierig of je dit zelf kon berekenen, da's alles. Jullie nemen het veel te serieus haha. Het is gewoon een ja/nee vraag, en als het ja is en er uitleg bij komt is dat top, is dat nee dan is dat jammer maar dan weet ik het ook weer.
Ritsuka
3 maanden geleden
Ik denk dat het alleen een schatting word.
Thecis
3 maanden geleden
@chanelb
Als je het al zo op het zicht doet, dan zal het toegevoegde vet wellicht weinig uitmaken. Of je hanteert de waarde vanuit het voedingscentrum.
LeonardN
3 maanden geleden
@Thecis het lijkt alsof je het probleem niet snapt. Natuurlijk is die 100 gram een richtlijn maar we moeten eerst weten hoeveel gram we overhouden voordat we de richtlijn uberhaupt kunnen toepassen.
"Dus dan houden ze automatisch al rekening met de hoeveelheid ingetrokken vet."
Ja maar je weet toch niet hoeveel dat zal zijn als je begint met 100 gram ZONDER dat ingetrokken vet. Laat ik de denkfout beschrijven die velen zullen maken, maar die de vrager doorziet. Je koopt een pak friet 1000 gram
Je kijkt achterop en ziet
100 gram ongebakken = 215 kcal
vindt op een site
100 gram gebakken = 250 kcal dus je denkt:
100x10 gram = 1000 gram
en daarom
250 kcal x 10 = 2500 kcal voor de hele zak gebakken
Ehhh fout. Wat je dus moet doen is de hele inhoud bakken, daarna wegen.
Zeg dat je 1117 gram gebakken weegt en dan dus.
11,7% meer krijgt dus
1,117 x 2500 = 2792,5 kcal Natuurlijk is dat niet zuiver omdat je niet weet welk vet, maar dan hou je wel de correcte massa aan.
Thecis
3 maanden geleden
@LeonardN
Ik had het duidelijk over eindproduct. Dat andere mensen zich dat niet beseffen, dat kan. Er is wel meer dat andere mensen zich niet beseffen. Daar zijn boeken over geschreven, studies aan gewijd, proefschriften van gemaakt. De vraagsteller vraagt dit terecht om het onderscheid te maken. Tegelijkertijd zegt de vraagsteller ook dat hij/zij een hoeveelheid op het zicht pakt en dus eigenlijk de hoeveelheid gokt. Dat is orima, niets mis mee, maar dat geeft een extra onzekerheid in de berekening, eentje die significant bij kan dragen aan de uitkomst. En daarbij is de uitkomst al zo onzeker door alle andere variabele. Dat is ook de reden waarom de voedingswaarde van de voorgebakken friet op de verpakking staat. Die waarde kan je meten en een ander kan het verifiëren. De afgebakken friet, daar lukt dat niet mee. Bottomline, kijk naar een betrouwbare standaard en weeg wat je gaat eten (eindproduct). Dan pas heb je een redelijke benadering.
LeonardN
3 maanden geleden
Ik had het duidelijk over eindproduct.
Ja en de vrager over beginproduct dus vandaar dat ik het idee had dat je de crux niet begreep. Je ging nooit naar de uitleg naar hoe je die twee verenigt. Maar ik snap je punt nu. "Bottomline, kijk naar een betrouwbare standaard en weeg wat je gaat eten"
Daar kan ik het niet anders dan mee eens zijn. "Tegelijkertijd zegt de vraagsteller ook dat hij/zij een hoeveelheid op het zicht pakt en dus eigenlijk de hoeveelheid gokt."
:D
Mijn bek viel open toen ik dat las van de vrager, aan de ene hand zoeken naar een methode om een betere waarde of een berekening te krijgen aan de andere kant gokken welk deel je neemt op het oog.
Mijn gok is dat als je twee/drie patatjes misgokt je de hele berekening dan al meer dan teniet doet.

Geef als eerste antwoord