Hoe voorkom je dat n quiche lorainne, nadat uit de oven, inzakt?

7 jaar geleden
in: Koken
4.5K
BarendV
7 jaar geleden
Quiche Lorraine zakt altijd in na het bakken. Dat hoort zo.

Antwoorden (1)

Een quiche lorraine krijgt zijn "volume" door de hoeveelheid eieren die je door de (stevige) room klopt, en de hoeveelheid lucht daarin.

Omdat het echter een beslag is van uitsluitend room en eieren, en geen bloem of ander "bouwmiddel" bevat, zal hij ALTIJD in de oven flink rijzen (door de eieren), maar is het volkómen normaal dat hij die lucht NIET vasthoudt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld cake of brood, "bouw" je namelijk geen "geraamte" van koolhydraten, dat de boel mooi "rechtop" laat staan.

Je kunt dus niet voorkomen dat hij inzakt, of je moet bloem door het mengsel kloppen. Alleen heb je dan geen quiche meer maar een cake ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
BarendV
7 jaar geleden
+
Helemaal goed. En nu heb ik trek.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, ik geloof dat ik ook weet wat we vananvond gaan eten ;-) Niet per se lorraine, maar een quiche lijkt me wel lekker .