Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Verse spinazie bladeren uit de supermarkt. Hoe lang kun je die in de koelkast vers houden?

Bedoel dus zo`n voorverpakte hoeveelheid spinaziebladeren van de groenteafdeling in de supermarkt.
Neem aan dat ik die doorzichtige verpakking met inhoud thuis in de groentelade van mijn koelkast moet stoppen.
Maar hoeveel tijd heb ik dan om het op te eten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
73.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In spinazie zit een grote hoeveelheid van de stof nitraat, deze is op zich niet zo schadelijk, maar het lichaam zet deze stof om in nitriet. En een teveel aan nitriet kan wel schadelijk zijn. Verder wordt nitraat ook omgezet in nitriet door het verleppen van groente en door het bewaren van nitraat rijke groente. Opname van nitraat vormt groot gezondheidsrisico omdat deze stoffen in het lichaam kunnen worden omgezet in bijv. N-nitrosaminen en meethemoglobine. Deze stoffen worden ervan verdacht kankerverwekkend te zijn.
Om te voorkomen dat nitraat omgezet wordt in nitriet kan men een aantal dingen doen. Als eerste bewaar nitraatrijke groente niet langer dan 2 dagen in de koelkast. Ten tweede bewaar geen restjes van nitraatrijke groente, gebruik geen groentenat als basis voor soepen en sauzen. En als laatste verwijder verlepte delen van de groente. Groente van het seizoen eten is dus een goede keus, mits het diepvries spinazie is. Verder is het geen goede combinatie vis en deze groenten te eten, want uit nitriet kan namelijk samen met eiwit nitrosamine worden gevormd, een kankerverwekkende stof.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het goed is staat er een uiterste houdbaarheidsdatum op. Tot die tijd mag je ervan uitgaan dat het goed blijft in de koelkast.
Maar uit eigen ervaring weet ik dat je dat soort groente niet langer dan een dag in de koelkast moet bewaren, want dan wordt het vochtig en begint het bedervingsproces.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo lang ze er vers uitzien, knapperig zijn en fris ruiken zijn ze goed... Een dag of 4 of 5 kunnen ze wel goed blijven in de koelkast...

Maar als ze verpakt zitten onder een beschermende atmosfeer kunnen ze langer goed blijven zelfs, die zakken voorverpakt met spinazie, bedoel ik dan...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als spinazie fan neem ik veeleer verse niet-voorverpakte bladeren . Als het dan toch moet met folie luchtdicht asap (binnen de dag)consumeren: even wassen ,grote stengels weg,bladeren zeker niet stuk snijden en nootmuskaat, zout en peper en snel opdienen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding