Waarom schift koffiemelk in een thermoskan?

Het is me al 3 keer gebeurd dat ik koffie in een thermos maak 's morgens.
We gaan dan de hele dag weg en tegen de middag is de Nutroma premium quality (romig) 200 ml, met houdbaarheid datum tot 13.09.2013 geschift!
De koffiemelk staat steeds in de koelkast op + 6 graden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K
Amadea
11 jaar geleden
Doe er gewone hete melk bij, die blijft de hele dag goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een geopende fles koffiemelk is niet meer houdbaar tot de uiterste houdbaarheidsdatum.
Dit is gereduceerd tot enkele dagen. Hoe langer hij buiten de koelkast staan hoe sneller deze gaat schiften.
Koffiemelk wat tegen zuur zijn aan zit, kun je best gebruiken, maar zal tijdens het afkoelen (gemengd met koffie) sneller gaan schiften.

Het beste antwoord

Het schiften wordt veroorzaakt door de temperatuursovergang. Je bewaart de koffiemelk in de koelkast op 6 graden, en doet die vervolgens bij de koffie die zo'n 85 graden is. Als je de koffie dan meteen opdrinkt heeft het niet gelijk effect, maar door 'm langere tijd te bewaren gaat het mis. Je kunt dan beter de koffie zwart (of eventueel met suiker) in de isoleerkan doen, en de koffiemelk in kleine cupjes apart meenemen en pas toevoegen nadat je je beker met de koffie hebt gevuld.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het een zéér aannemelijk antwoord; bedankt