is het strafbaar als een producent niet de juiste ingredienten vermeld op een product?

Toegevoegd na 19 minuten:
*vermeld zijn

en zo ja, hoe streng word daar op gecontroleerd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Ja, zie maar alle toestanden nu met het paardenvlees. Dat is verboden. Wat voor straf eraan hangt ligt er aan natuurlijk maar het is verboden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat ze vlees aangeleverd krijgen van een bedrijf wat zegt dat het 100% rundvlees is maar dat er stiekem toch paardenvlees doorheen zit. Als dat bewezen wordt is de verkoper van het product met het etiket niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het niet vermelden van de juiste ingrediënten is een overtreding van het Warenwetbesluit Etikettering van Levensmiddelen. Het toezicht hierop is een taak van de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA)
Er is dus sprake van een 'overtreding', niet van een 'misdrijf', en dat betekent dat in het geval dat een producent zich hieraan schuldig maakt, in beginsel is er allen sprake van een geldboete. Daarnaast komen de kosten voor het oplossen van het probleem, en dat is vaak veel meer dan de boete: denk aan het eventueel terughalen van het product uit de schappen, plaatsen van advertenties in kranten, kosten voor de destructie, schadeclaims, productiviteitsverlies, gezichtsverlies...

In de meeste gevallen is er sprake van een menselijke fout, een vergissing, of iets wat niet goed gegaan is in de communicatie, en dan volstaat het met zo'n maatregel, maar in uitzonderlijke gevallen, met name als er sprake is van bewuste, grootschalige fraude met het oog op economisch voordeel, en zeker als de volksgezondheid in gevaar komt, dan kan de controlerende instantie beslissen om zo'n probleem niet via de bestuurlijke weg aan te pakken (dat is dus de geldboete), maar strafrechtelijk. Dan kan er fraude of valsheid in geschrifte ten laste worden gelegd, en dan kan er sprake zijn van een celstraf tot 2 jaar, of een geldboete met 6 cijfers.

Overigens, een fout in de ingrediënten declaratie die ogenschijnlijk heel onschuldig lijkt, kan toch ernstige problemen geven. Denk b.v. aan het vervangen van amandelspijs door veel goedkopere gemalen pinda's. Voor iemand met een pindaallargie kan dit fataal zijn. Als dit gebeurt door een onbewuste fout, dan zou waarschijnlijk alleen een geldboete worden gegeven, maar als dit het gevolg is van fraude, dan zou dit zonder twijfel hard aangepakt worden.

Een andere GV'er schreef dat als een producent een verkeerde grondstof koopt (stel: je bestelt rund, en je krijgt paard), dan is de leverancier van de grondstof strafbaar, maar niet de producent. Dat kan zo zijn, maar niet per se. Elke producent heeft de verantwoordelijkheid om actief te controleren of zijn grondstoffen deugen. Als je rundersnippers krijgt voor de helft van de normale prijs, dan zou je eigenlijk onraad moeten ruiken, en kom je niet zomaar vrij van schuld. Vergelijk het met het kopen van een "tweedehands" fiets voor €10 van een junkie naast Amsterdam Centraal. Maak dan maar de rechter wijs dat je niet wist dat het een gestolen fiets was...