is scharrelkip ongezond?

pas een discussie gehad over wat men minachtend “plofkippen” noemt t.o.v. scharrelkippen. Iemand beweerde alleen “plofkip” te eten, omdat scharrelkip veel ongezonder zou zijn, aangezien die alles eten wat los en vast zit.

11 jaar geleden
1.5K
Rieneke1
11 jaar geleden
Scharrelkippen zijn leghennen, geen vleeskippen.
Het zou dus gaan om plofkip versus biologische kip.
Los van het feit dat ik niet graag dierenleed op m'n bord heb, zitten plofkippen ook nog eens vol antibiotica.
Verder eten kippen die een normaal leven kunnen leiden idd van alles en nog wat, maar dat is al van oudsher zo, dat is niet gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... komt bij dat een scharrelkip al een scharrelkip is als je er 9 hebt op een vierkante meter (http://nl.wikipedia.org/wiki/Scharrelpluimveehouderij) . Wat mij betreft scheren we de scharrelkip over een kam met de plofkip en wordt het beide verboden.

Antwoorden (4)

Kip bevat schadelijke bacteriën
Kip bevat schadelijke bacteriën, waaronder salmonella en ESBL vormende bacteriën. Alle bacteriën gaan echter dood als rauwe kip voldoende wordt verhit (totdat ook het midden wit is). Daarnaast is het belangrijk om alles wat in contact komt met rauw kippenvlees goed schoon te maken. Als je hygiënisch kookt, is er dus niks aan de hand.
fremar
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Het gaat om de vraag plofkip scharrelkip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent zelf een schadelijke bacterie!
op dit moment is het ook weer in het nieuws maar als je echt een scharrelkip hebt is dat vaak gezonder. niet veel maar toch. dit komt omdat "plofkippen" vaak meer medicijnen toegediend krijgen. die zijn normaal gesproken in die kleine hoeveelheden niet schadelijk maar als je toch de keuze moet maken zal ik voor de scharrelkippen gaan.

en het is met alle kip belangrijk om goed te koken zoals je waarschijnlijk al weet. een keer per ongeluk half rauwe kip gegeten en meer dan een week goed ziek geweest. dus let daar wel op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een scharrelkip komt over het algemeen nooit buiten, maar zit gewoon z´n hele leven opgesloten in een grote schuur.
Het is een verwarrende term die door veel mensen verkeerd geïnterpreteerd wordt, maar om aan de term scharrelkip te voldoen hoeft een kip niet naar buiten te kunnen, en in de praktijk krijgen de meeste daar dus ook nooit de mogelijkheid toe. Er wordt soms geopperd om de term scharrelkip te vervangen door schuurkip omdat dit een duidelijker beeld geeft van wat het inhoudt, maar daar is nogal veel weerstand tegen onder boeren.

Scharrelkippen eten dus ook maar gewoon het voer dat zij krijgen van de boer, ze kunnen niet zelf hun eten bij elkaar zoeken als ze binnen opgesloten zitten, in een schuur valt immers niks te vinden. Dus nee, los van of dat het vlees überhaupt minder gezond zou maken of niet, gaat dat argument voor de grote meerderheid van de scharrelkippen dus sowieso niet op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het licht er aan als deze het goede voedsel ook krijgt en geen opfok voedsel dan is het goed.