Hoe en waar groeit zoethout?

En is het ook gezond?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt,zie ik ,al diverse goede antwoorden gekregen. Maar wat ik nog even kwijt wil,is dat ik jaren geleden stopte met roken,zoethout ben gaan kauwen ter vervanging van een sigaret. Dat was mij aangeraden,maar wat er niet bij verteld werd,was dat zoethout ook laxeert als de pieten!
Je snapt wel wat er na 2 dagen zoethout kauwen gebeurde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha wat grappig peter ,dus je liep kontstant naar de plee? Maar wat nog grappiger is dat ik deze vraag wilde stellen zonet .Omdat ik met mijn ouders zoethoutthee zat te drinken vanmiddag.En de vraag opkwam waar zoethout vandaan komt?? Ik heb het antwoord dus.
Wat toevallig is dit weer. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hele leven hangt van toevalligheden aan elkaar Josephina. En in mijn optiek ook niet meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat blijkt hiii ;-)

Het beste antwoord

http://www.spreekbeurten.info/zoethout.html

Zie deze link

Toegevoegd na 2 minuten:
Zoethout is in de handel de aanduiding voor korte stukjes van de wortelstok van Glycyrrhiza glabra. Deze bevat een zoetstof die zo'n 30 tot 50 keer zo sterk is als suiker, maar niet schadelijk is voor de tanden. Er moet flink op gekauwd en gezogen worden om de zoetstof te proeven. Toch werd zoethout (vooral door kinderen) gewaardeerd voordat de snoepindustrie deze markt overnam met veel makkelijker te consumeren producten.

Aan zoethout worden geneeskrachtige eigenschappen toegeschreven, en de wortel wordt gebruikt voor de bereiding van kruidenthee. Die is goed voor de werking van de maag en de spijsvertering. Het sap uit de wortel wordt gebruikt als grondstof voor drop, eventueel samen met het zout salmiak.

De zoetstof in zoethout heet glycyrrhizinezuur, dit is een stof die de bloeddruk verhoogt. Zowel van drop als van zoethout is dit effect beschreven en dit kan tot klinisch belangrijke hypertensie leiden.

De Engelse naam voor zoethout is liquorice, wat in die taal hetzelfde woord is voor drop. In Vlaanderen noemt men het ook wel kalissenhout, kalissiehout of gewoon kalisse.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent me nét voor ! xD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
whaaaaaaaaaahahaha ben je me weer net wat voor, goed bezig jij!:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord , daar kan ik niet tegen op!+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank u eddijst :)

Andere antwoorden (4)

ik zal wel globaal neertypen wat er in die link staat, vind ik persoonlijk een wat leuker antwoord.
Zoethout is de wortel van de zouthoutstruik(ja erg orginele naam)
verder word zoethout ook al duizenden jaren gebruikt als medicijn, dus zal het ook wel gezond zijn!

leuk bijkoment feitje: zoethout is 50x zoeter als suiker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je hoor. Is inderdaad persoonlijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet ook nooit alles geloven wat er in de link staat.
Zoethout is geen struik maar een kruidachtige vaste plant, dat betekend dat er geen takken of zo aan zitten , maar kruidachtige stengels die iedere herfst afsterven.
Hij staat in mijn tuin.
Zoethout ziet eruit als takjes van een boom. Maar het zijn de wortels van een zoethoutstruik. De echte naam voor zoethoutstruik is: glycyrrhizine glabra.
Want in schors van zoethout zit glycyrrhizine.
Dat is een zoetstof die veel in drop word gedaan. Het is wel 50 keer zo zoet als suiker. Over de hele wereld zijn wel 12 soorten zoethout.

Zoethout word ook gebruikt als medicijn en soms zit het ook in ander voedsel. Het is alleen slecht voor je tanden.

De zoethoutstruik groeit in warme landen zoals:Spanje, Italië, Griekenland, Turkije, Iran, Kaukasus, Syrië en China. Het beste groet hij langs de oever van een rivier. De zoethoutstruik word wel 2 meter lang.
In de maanden Juni en Juli heeft de struik paarse bloemen en in de winter is hij helemaal kaal.
De wortels van de zoethoutstruik kunnen na 3 jaar worden geoogst. Dat gebeurd in het najaar van oktober. Het oogsten is niet makkelijk, omdat de wortels soms wel 4 meter in de grond zitten. Als de oogst gelukt is laat de boer de wortels drogen in de zon. Als ze dat niet zouden doen, gaan de wortels schimmelen. Gedroogd blijven de wortels een paar jaar goed.
10-12 jarige wortels zijn het lekkerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zoethout slecht voor je tanden zou zijn is nieuw voor me, het lijkt me in ieder geval minder slecht dan suiker.
Let wel even op bij mensen met een hoge bloeddruk, zoethout verhoogt die namelijk.
Daarnaast drijft het slijm af, dus alleen geschikt voor wie dat kan gebruiken.
Er zijn vast nog meer zaken waar je even naar moet kijken maar dit zijn twee sterke eigenschappen van zoethout, die je echt niet moet negeren.

Als iets medicinaal gebruikt wordt, is het verstandig eerst eens even te kijken wat de werkingen zijn, en vervolgens te kijken of die wel bij de persoon, die het wil gebruiken, passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik van zoethout in geringe mate is best gezond, maar omdat een stofje in het zoethout bloeddruk verhogend werkt is het niet goed wanneer je er te veel van gebruikt. Ook met de zoethout thee is dat zo.