Hoe hoor je volgens de etiquette een ei te eten?

Toegevoegd na 11 minuten:
inderdaad een gekookt ei

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (3)

De een doet dit, de ander dat. Het is maar net wat je van huis uit gewend bent. Er is geen strikt voorgeschreven manier om een zachtgekookt ei te lijf te gaan. Vanuit de praktijk van het huishouden ben ik een voorstander van het kapje eraf slaan met een mes. De reden hiervoor is dat degene die de tafel afruimt dan geen schilfertjes eierschaal uit eierdopjes hoeft te pulken of van borden af te schrapen. Eén stuks afval laat zich makkelijker weggooien dan een veelheid van partikels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen strikt voorgeschreven manier om een zachtgekookt ei te lijf te gaan. Het meest praktisch is het om het kapje eraf slaan met een mes. De reden hiervoor is dat degene die de tafel afruimt dan geen schilfertjes eierschaal uit eierdopjes hoeft te pulken of van borden af te schrapen. Het afval laat zich dan gemakkelijker weggooien.

Wel een officiële etiquetteregel, die ook bij het eten van een ei van toepassing is, is:
Gebruik pas zout of specerijen nadat je het gerecht geproefd hebt.

Bij het verorberen van een brijachtige spijs zoals roereieren, die zonder mes en alleen met een vork worden gegeten, hou je de vork in de rechterhand (en eventueel een stukje brood in de linkerhand) en hanteer je de vork als lepel: met de tanden naar boven.
Amadea
11 jaar geleden
Een zacht gekookt ei eet men volgens de etiquette met een parelmoeren lepeltje, of een benen lepeltje . Nooit met een zilveren of verzilverd lepeltje, de smaak vervormt en het zilver verkleurt. Een ei mag je wel stuk tikken op de kop maar kapje niet afslaan.
Gelukkig is het eten van een ei bij officiële gelegenheden helemaal not done, dat scheelt. Een zinnig mens eet een ei tegenwoordig met een plastic lepeltje of roestvrij stalen lepeltje.....
Zelf leerde ik dat, als je de keuze zou hebben bij een officiële gelegenheid, je kiest voor een makkelijk gerecht. Om een voorbeeld te geven: liever een makkelijk te pellen banaan kiezen dan een sinaasappel met alle geklieder. Liever roerei dan een heel ei, ook een optie.
Eieren in hotels zijn meestal hard gekookt en die kan je op elke gewenste manier te lijf, de etiquetteregels zijn in hotels wel afgeschaft als het om ontbijt gaat.