Ik maak regelmatig venkelsoep met gerookte zalm of grijze garnaaltjes en ook een frisse salade met venkel en sinaasappel.
de salade is erg eenvoudig:
Ingrediënten; 1 ui, 1 sinaasappel, 1 venkelknol, olie, azijn, peper en zout.
De venkel fijn in plakjes snijden. De ui snipperen. Op een groot bord de venkel en ui leggen. Een sinaasappel ontdoen van de buitenschil door die eraf te snijden en dan de partjes eruit snijden (zo krijg je sinaasappelpartjes zonder vel). Deze op de venkel leggen. Een dressing maken van sinaasappelsa, klein beetje witte wijnazijn, peper en zout. Eroverheen en klaar.
Soms gebruik ik ook manderijnen uit blik of een citroen bij de dressing.
De soep is wat meer werk, wil je dat recept ook?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze salade maak ik ook vaker, je was me net even voor. Ik doe er mandarijntjes doorheen en combineer het ook vaker met reepjes gegrilde kip. Lekker fris en gezond!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik krijg er honger van ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja graag de soep ook... stuur me maar een PB... Thx!

Andere antwoorden (9)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij eten altijd multi-groenten schotels. We doen minstens drie soorten groenten bij elkaar, maar meestal zijn het er zes tot twaalf.

Venkel snijden we eigenlijk overal wel bij in, al heeft het wat tijd nodig om te garen. Ik kook het meestal gewoon mee. Roerbakken kan ook, maar dan snijden wij het wel heel erg fijn.

Erg lekker en rustgevend voor de buik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terrine van zalm met venkel..

2 venkelknollen

450 g zalmfilet zonder vel

150 g verse kwark

2 eiwitten

1 mespunt kerriepoeder

2 takjes dille

5 g boter

zout

versgemalen peper

Arteriosclerose: meer aandacht voor plantaardige eiwitten
Meer eiwitten is de boodschap!
Aanbevolen hoeveelheden eiwitten, vetten en koolhydraten

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180°C.

Was de venkelknollen en maak ze schoon. Snij ze in vieren. Kook ze 10 tot 15 minuten in licht gezouten kokend water en laat uitlekken.

Controleer de zalmfilet op graten, snij er 150 gram in repen en de overige 300 gram in grote blokjes.

Mix de uitgelekte venkel tot puree. Doe er 3 eetlepels van in een kom.

Doe in de rest van de venkelpuree de kwark, 1 eiwit, zout, peper en het kerriepoeder. Meng goed en zet opzij.

Mix de zalmblokjes samen met de apart gehouden venkelpuree. Doe er het andere eiwit bij, wat zout en peper en meng goed.

Stroop de dilleblaadjes af en hak ze fijn.

Maak de boter zacht en vet er met een kwastje een terrine mee in.

Giet de helft van de zalmpuree erin. Spreid mooi en gelijkmatig open en strooi er de helft van de dille op.

Giet er nu een derde van de venkelpuree op en maak glad.

Leg daar de zalmreepjes op en giet er de helft van de overblijvende venkelpuree op.

Ga verder met de rest van de zalmreepjes en de rest van de venkelpuree. Maak glad en strooi er de rest van de dille op.

Eindig met de rest van de zalmpuree. Maak glad en druk goed aan. Klop een paar keer met de terrine op het aanrecht. Doe er een vel aluminiumpapier over.

Zet de terrine in een ovenschotel met hoge randen. Laat de schotel tot op ongeveer een derde van de terrine vollopen met water en zet 45 minuten in de oven.

Laat de terrine eerst afkoelen en zet ze dan in de koelkast. Dien goed koud op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waauuw, zalm en kerrie....ik ga dit noteren
Venkelschotel voor twee personen.

Ingrediënten:
1 a 2 venkels in stukjes gesneden
1 ui in blokjes
100 gr cashewnoten geplet
1 a 2 sinaasappels in partjes
200 gram belegen kaas in blokjes
1 kruidenboullion tablet
tijm
peper
olijfolie

Bereidingswijze:
-Ui fruiten,
- venkel erbij en paar minuten meebakken
- boullionblokje en tijm erdoor doen
- de blokjes kaas en de geplette cashewnoten erbij doen
- de kaas even laten smelten (het moeten wel blokjes blijven).
-net voor het serveren de partjes sinaasappel erdoor doen.
- naar smaak peper toevoegen
Serveren met rijst

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puree van aardappels en venkel
====================

Evenveel aardappel als venkel samen koken. Pureren. Smeuïg maken met wat van het kookwater of/en een scheut olijfolie. Zout en peper.
In een platte ovenschaal.
Kaas & paneermeel erop met een paar klontjes boter (of wat scheutjes olijfolie) erop.
Onder de gril in de oven, tot je een goudgeel bruin korstje hebt.
Opdienen en opeten.
Succes verzekerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Venkel met kip en rijst; voor 2-3 personen

500gr. venkel
250 gr. kipfile
2 uien
teen knoflook
Flink glas droge witte wijn
kippenbouillon tablet
zout-peper

* Was de venkelknol en snij een stukje vd onderkant en snij de knol doormidden, van boven naar onder, groen bewaren.
* Haal eventueel het knoesje er uit, leg de knolhelften plat neer en snij er dunne reepjes van.
* Snij de uien in grove blokjes
* snij de kipfile in brokjes
* Bak de kipblokjes bruin in wat boter en haal deze even uit de pan
* Bak in hetzelfde vet de venkelreepjes en de ui, ong. een minuut of 3 en doe er de uitgeperste knoflook peper en zout bij.
* Voeg de wijn en de kippenbouillon en event. wat water toe.
Laat dit in 15 min. gaar stoven met de deksel op de pan, voeg een paar minuten voor het opdienen het venkelgroen en de kip er pas bij, zo blijft de smaak vd kip lekkerder.
Als het te dun is, binden met allesbinder.

Hierbij is witte rijst of aardappelpuree lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Venkel in de oven ( 4 personen )

■1 kilo venkel
■1 groente bouillon blokje
■1/2 liter bechamel saus
■half glas Italiaanse olijf olie
■300 gram geraspte Parmeggiaanse kaas
■teentje knoflook
■zout en peper
■nootmuskaat

Bereidingswijze van Venkel in de oven
Snijd de buitenste bladen van de venkel af. Snijd ze doormidden, snijd het harde binnenste weg en snijd de venkel horizontaal in vrij dunne reepjes.
Was de venkel en kook ze in water met het bouillon blokje en het teentje knoflook gedurende 20 minuten. Proef de venkel en zonodig zout toevoegen en uit het water scheppen.
Een ovenvaste schaal licht in wrijven met olie.
De venkel uitspreiden in de schaal, bestrooi met wat peper, de geraspte kaas uit waaieren op de venkel en bedekken met de bechamel saus en bepoederen met wat nootmuskaat.

Gratineer in een hete oven voor nog 15 minuten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee venkelknollen
Een ui.
Snipper de ui. Haal het groen van de venkel en hak dit fijn.
Snijd de venkel in vieren. Verwijder uit ieder deel het hart.
Snijd ook de venkelknollen in kleine stukjes, iets groter dan de gesnipperde ui.
Fruit op middelhoog vuur de ui in twee eetlepels olijfolie tot de ui glazig is.
Voeg de gesnipperde venkel toe. Roer voortdurend de venkel met ui om, totdat ook de venkel goed warm is geworden. Voeg eventueel nog een lepel olijfolie toe.
Voeg naar smaak zout toe.
Voeg een of twee eetlepels pastis toe. Dat geeft een lekkere smaak.
Leg de deksel op de pan en laat ongeveer vijf minuten smoren.
Giet tenslotte de groente af door een zeef.
Strooi hierover het venkelgroen en dien op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Venkel-sinaasappelsalade met andijvie en olijven;

3 handsinaasappels, 6 el, olijfolie extra vierge, 2 venkelknollen,125 gr. andijvie, 3 el. zwarte olijven.

Boen 1 sinaasappel goed schoon en rasp de schil hier van af. Pers hem uit en meng het sap met de olie, peper en zout naar smaak.
Schil de andere 2 en snijdt de partjes tussen de vliezen los.
Doe ze in een kom.
Snijd de steeltjes v.d. venkelknollen, maar bewaar het groen. Snijd de knollen doormidden en haal de harde kern eruit. Snijd de venkel in heel dunne reepjes. Doe ze in de kom bij de sinaasappels en schep ze door de dressing.
Laat 10 min. intrekken.
Snijd het venkelgroen fijn. Snijd de harde onderkant v.d. andijvie en gebruik de binnenste bladeren van een stronk. Scheur de bladeren in grove stukken.
Meng ze met de olijven en het venkelgroen door de salade.
serveer direct. Lekker bij gegrild vlees of gegrilde vis.
amc