Wat zijn gezonde en lekkere alternatieven voor aardappels, pasta en rijst?

Vaak pasta en rijst schijnt niet heel gezond te zijn (die discussie wil ik hier overigens niet voeren). Een Turkse collega noemde Bulgur als een lekkere en gezonde basis als afwisseling op de bekende drie.

Couscous ken ik ook, maar ik ben benieuwd of er nog meer van dit soort basisingredienten zijn en dan bij voorkeur de gezonde varianten.

paulus811
13 jaar geleden
in: Koken
8.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je aan het lijnen ?
paulus811
13 jaar geleden
meis26, in één keer goed. Dat is een belangrijke reden. En mijn vrouw heeft last van een prikkelende darm en daar schijnt vezelrijk voedsel goed tegen te helpen. Dus dat proberen we eerst een maandje voordat ze naar de huisarts loopt.
paulus811
13 jaar geleden
En daarnaast vind ik het gewoon lekker om nieuwe dingen uit te proberen. Vanavond Bulgur (soort Turkse rijst, is tarwe) gegeten met kikkererwten en gehaktballetjes en dat is me uitstekend bevallen.

Het beste antwoord

In supermarkten vind je weinig variatie aan granen, omdat wij in Nederland niet echt gewend zijn andere granen dan tarwe en rijst te eten; in biologische winkels zijn allerlei soorten minder bekende granen te koop.
Goed idee om eens te experimenteren met andere granen, er bestaat zoveel meer lekkers dan je denkt.

Een paar granen die lekker zijn om uit te proberen:
- quinoa: een heel oud Zuidamerikaans pseudo-graan (bevat geen gluten), dat gaat ontkiemen tijdens het koken. Heel leuk om te zien ook. Het heeft een vrij aparte smaak, en is veel sappiger en wateriger dan andere granen. Goed geschikt ook voor in salades. Het vult wel minder sterk dan andere (pseudo)granen. Ook goed eetbaar in combinatie met andere granen.

- Spelt: graan met een fantastisch lekkere bite. Niet zo klef als sommige rijst, maar ook niet droog of hard. Heeft ook echt een eigen smaak, maar wel een heel toegankelijke.

- Boekweit: zacht, lijkt een beetje op zachte rijst, heeft van zichzelf weinig smaak, dus past overal bij, en kan je goed zelf smaak geven.

- Wilde rijst: is geen echte rijst, maar een pseudo-graan. Lange, dunne zwarte korrels. Redelijk hard van structuur. Ook te koop in combinatie met andere rijst, onder namen als tricolore rijst; door de combinatie met die wat zachtere rijst is het lekkerder en past het makkelijk bij allerlei soorten groente en sauzen.

- Gierst: vrij droge korrels, erg lekker om gierstburgers of -kroketten van te maken.

Granen als kamut, amaranth en haver zou ik in eerste instantie even overslaan, dat zijn granen die lang niet iedereen lekker vindt, dus meer iets voor gevorderden.

Sommige granen moeten 8 uur weken en/of lang gekookt worden, dus dat vraagt een klein beetje planning ('s ochtends voor je naar je werk vertrekt het graan even in een kom met water zetten). Maar van veel soorten zijn tegenwoordig ook varianten te koop die al voorgekookt oid zijn, waardoor ze niet hoeven te weken en maar kort hoeven te koken. Bij sommige hebben de voorgekookte wel een andere structuur dan de normalen, bijvoorbeeld bij spelt.

Overigens zijn er in biologische winkels ook macaroni's en melen van verschillende granen te koop, die een andere smaak en structuur hebben dan tarwemacaroni en -meel.
Kamutmacaroni is bijvoorbeeld enorm smakelijk, doordat het veel meer smaak heeft dan de meeste tarwemacaroni.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
erg goed en uitgebreid antwoord. Met deze suggesties kan ik wel even vooruit. Ook erg leuk dat je de smaak omschrijft. Dank je wel en natuurlijk een dik verdiende +
paulus811
13 jaar geleden
dank voor je uitvoerige antwoord. Ik zal er een aantal eens uitproberen binnenkort.

Andere antwoorden (12)

Worst, bahmi en tagliatella.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van brood. Je kunt prima brood (ciabatta, turks brood, landbrood, naanbrood e.d.) eten bij je maaltijd.

Het is altijd heerlijk bij osoterse gerechten, groentegerechten, curry's, soep, maaltijdsalades enz.

Toegevoegd na 20 minuten:
Oh ja, natuurlijk ook:

Quinoa (graansoort)
Gierst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Barley (barli) is een graanproduct dat ook een leuk alternatief is. Je kan er brood van bakken maar ook gestoomd in salades verwerken en nog veel meer.

Barley is net als bulgur een graanprodukt. Barley helpt ook cholesterol te verlagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Leuk spul en volgens de link heeft het de bite van pasta. Ga ik zeker een keer proberen (als ik het ergens kan kopen, want ik heb het nog nooit gezien). +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het een eens in de supermarkt gezien van Honig geloof ik.
paulus811
13 jaar geleden
was dat niet Tarly ? Dat ken ik wel van Honig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou kunnen dat de naam daarmee verwar. Wel een ander product :)
Dinkel (spelt); bruine bonen; rode, groene, zwarte en bruine linzen; gierst, boekweit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
dank voor je antwoord +. Maar de bonen en de linzen zie ik toch meer als groente, dan als basis voor het avondeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, sommige mensen (landen) zien aardappels ook als groente. Adukibonen schieten me nog te binnen. En agaat ofzo, lijkt op styropurkogeltjes; ik hou er niet van, wellicht dat ik daarom niet meer weet hoe het precies heet :-).
Wraps, taco's en dergelijke, daar kun je mexicaanse gerechten mee maken, maar met wraps kun je echt alle kanten op.
I.p.v. rijst kun je allerlei soorten noedels maken zoals chinese bami, mie, mihoen.
Met loempiavelletjes maak ik zelf ook gevulde loempia's met vanalles en nog wat er in.
Ook gebruik ik verschillende soorten brood bijvoorbeeld Naanbrood voor een Indisch gerecht.
natuurlijk niet te vergeten pannenkoeken, ook goed hartig te vullen. Ik maak die vaak bij een salade, dan kun je de salade in de pannenkoek doen en oprollen.
Tarly vind ik zelf ook lekker en is zeer gezond. Lekker te maken met allerei soorten gewokte groenten en woksauzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
zeer gevarieerd antwoord, zitten lekkere dingen bij! De pannenkoek met salade vind ik een aparte combi, maar sinds ik een pannenkoek met babi pangang heb gekregen in een pannenkoekenhuis, kijk ik nergens meer van op. +
Bataat, of zoete aardappel.
Sneller gaar dan aardappelen en lekker zoetig/pittig. Sommige mensen hebben wat last van winderigheid na het eten hiervan.
Ik eet ze graag gekookt in een klein laagje water met weinig zout, en na het afgieten bestrooid met kurkuma, komijn en koriander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met bladerdeeg bijvoorbeeld een hartige-taart maken, makkelijk en lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boekweit. Dat is een 'pseudograan', want de zaden, het meel en alle andere afgeleide producten van boekweit bevatten geen gluten.
In de vorm van Kasha (uit Rusland) kan het in plaats van rijst worden gegeten.
Boekweitzaden kan je koken in water of bouillon. Ze hebben een enigszins nootachtige smaak, die door roosteren versterkt wordt.
Te koop in natuurvoedingswinkels.
Amadea
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
klinkt goed, ga ik proberen. Heb zojuist bulgur op en dat vond ik erg lekker in ieder geval. Mijn Turkse collega's noemen het 'bruine rijst', maar het schijnt geen rijst te zijn.
Niets, gewoon weglaten, niet nodig. Klinkt minder extreem dan ik het bedoel maar er bestaan geen essentiële koolhydraten, met andere woorden, je hebt geen koolhydraten nodig om gezond te blijven, in tegenstelling tot vetten en eiwitten.

In de praktijk is het wel makkelijker om koolhydraten te eten maar die krijg je ongevraagd in meer dan voldoende mate binnen, via peulvruchten en alle samengestelde fabrieksvoedsel dat je je bedenken kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Laat jij het altijd weg of minder?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, om af te vallen ben ik en periode op één maaltijd per dag na beneden de vijf gram koolhydraten gebleven. Bij die ene maaltijd at ik dan wat brood, fruit, pasta, rijst of iets dergelijks. Daar ben ik in een maand of vijf tien kilo mee afgevallen. Daarna weer wat meer koolhydraten maar wel zoveel mogelijk volwaardige, zoals speltbrood en andere volkoren, van nature vezelrijke voedingsmiddelen. Geen suiker, geen frisdrank en zo weinig mogelijk koekjes, gebak etc. Absoluut geen light, halvarine andere kunstmatig vetarm gemaakte producten. Een keer zondigen mag best maar het moet een uitzondering blijven. Naar verhouding eet ik op die manier koolhydraatarmer en iets eiwitrijker dan het Voedingscentrum adviseert maar ik blijf er moeiteloos mee op gewicht.
Andere granen dan rijst (ook tarwe, ebly, ; peulvruchten; en denk ook eens aan dingen als pompoen of knolselderij.

Een redelijk complete lijst van eetbare 'zaden' vind je hier: http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/List_of_edible_seeds maar niet alles dat er opgesomd staat is een makkelijk als A/P/R-vervanger te gebruiken of makkelijk verkrijgbaar/te kweken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amaranth is erg lekker, en bevat veel plantaardig eiwit.
Je kan het als rijst gebruiken, of als pap, pannenkoek, of risotto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kikkererwten,ook wel kekers genoemd, in iedere supermarkt te verkrijgen, bij de blikgroenten. Zitten ook wel koolhydraten in maar dan de goede soort, dus niet de geraffineerde suikers; ook de cassave,een soort wortel bij de toko verkrijgbaar,(telo als-ie klaar is met gedroogde bakkeljauw) is hele goeie aardappelvervangert! blikje kikkererwten in de kast en pakje soepgroenten in de vriezer en je hebt altijd een gezond maaltijdje in huis! eet ze!