Wat is een goed alternatief voor sinaasappellikeur?

Ik maak een profielwerkstuk over moleculaire gastronomie en wilde een recept voor warm ijs maken. Maar omdat de mensen voor wie ik het maak nog geen alcohol mogen zou ik willen vragen of iemand een alternatief voor sinaasappellikeur weet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

Als je toch over moleculaire gastronomie begint...

De meeste smaak zit in het schil van een citrusvrucht (sinaasappel, limoen, citroen...), want daar zitten de etherische oliën. Dus je moet iets doen om de oliën uit de schillen te extraheren, en deze in een alcoholvrije mix zien te krijgen.
Begin met het schillen of schrappen van een met zeep schoongewassen sinaasappel (of neem anders een biologische, dit om een mogelijk overvloed aan geconcentreerde pesticiden in je gerecht te vermijden), maar snij alléén het oranje gedeelte, want het witte smaakt bitter. Dat is je basis om de etherische oliën te extraheren, en nu nog de daadwerkelijk extractie. Je hebt een paar opties, afhankelijk van je toepassing:
- Licht opwarmen (niet warmer dan 50-60°C) in een smaakneutrale olie, zoals druivenpitolie, zonnebloemolie of slaolie. Alle smaak en kleur komt in je olie terecht, en deze kan je gebruiken als ingrediënt of om te garneren. Let op, want er zit heel veel aroma in, maar het zal iets bitter smaken.
- Kook de schillen in een lichte suikersiroop. Deze kan je ook gebruiken als ingrediënt, saus, of zelfs een karamel ermee maken. Met karamel kan je een korstje, en saus of draadjes maken, allemaal afhankelijk van hoe ver je de karamel indikt.
- Kook de schillen in sinaasappelsap, en laat het geheel rustig inkoken op een zacht vuur. Zo krijg je een 'sterke' sinaasappelconcentraat die je zo als saus kan gebruiken.
- Je kan ook de schillen koken in een likeur of alcohol (ik zou gaan voor rum of cognac), en dan simpelweg de alcohol laten verdampen tijdens het koken, of branden. Wat je overhoudt is een concentraat van sinaasappelsmaak, vrijwel alcoholvrij, met een gebrande smaak van de gebruikte likeur. Ook lekker, en prima als saus of ingrediënt.

In alle gevallen moet je na afloop de schillen eruit zeven, behalve in het geval van de lichte siroop. Als je de schillen een paar uur in de siroop laat pruttelen, en dan stop je deze in een goed afgedicht potje met de siroop erbij, binnen een paar dagen zijn deze zacht geworden, en zijn ze prima eetbaar en niet meer bitter door alle suiker die ze opgenomen hebben. En je hebt weer iets moois om je ijs te decoreren.

Veel succes en ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Toegevoegd na 10 uur:
De 'sauzen' op waterbasis kan je desnoods binden met een heel klein beetje maizena (maizena eerst in koud water oplossen, toevoegen, en zachtjes aan de kook brengen)
De olievariant kan je gebruiken om lobbig opgeklopte slagroom op smaak te brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een alternatief voor sinaasappellikeur is sinaasappelsap, lekker fris en zonder alcohol.

Toegevoegd na 9 minuten:
Vers sinaasappelsap met honing aan de kook brengen, binden met allesbinder.

IJs in schaaltjes, warme saus erover en direct opeten!

Smakelijk!