Groene smoothies zijn zeker wél gezond.
Iedere groene smoothie bestaat uit 3 basis ingrediënten;
60% fruit naar volume,
40% bladgroente naar volume,
en 2 glazen water.
Meng de ingrediënten door elkaar in een blender of keukenmachine en voeg evtl wat extra water of fruit toe om de smoothie zoeter of drinkbaarder te maken.

Een groene smoothie bevat door de bladgroenten veel mineralen én het fruit zorgt voor extra energie en het zorgt voor vezels, vitaliteit en weerstand, je immuunsysteem wordt namelijk sterker.
Het fruit overheerst natuurlijk en dat maakt het gemakkelijker om ook iets groens erbij te doen, want je zult er echt aan moeten wennen in het begin.
Door banaan of mango erdoor te mengen wordt de smoothie al romiger.

Het best is om zoveel mogelijk af te wisselen. Hierdoor weet je zeker dat je van alle voedingsstoffen iets mee naar binnen krijgt.Iedere bladgroente heeft zijn specifieke goede stoffen die ons lichaam in kleine hoeveelheden nodig heeft.
Varieer dus naar hartelust; spinazie, verschillende slasoorten, boerenkool, basilicum,
munt, peterselie, snijbiet enz.

Bouw het rustig op, laat je lichaam eerst wennen. begin je meteen met veel groene smoothies, dan kan je last krijgen van ontslakkingsverschijnselen zoals; puistjes, doffe huid, slechte adem en last van je darmen.

Tips voor combi's;
4 kiwi's, 1 rijpe banaan, 3 stengels bleekselderij, 2 glazen water.
4 rijpe peren, 5 bladeren verse boerenkool, ½ bosje verse pepermunt, 2 glazen water.
aardbeien, bananen, Romeinse sla, water.

Begin in het begin met niet al te bittere groenten zoals spinazie, bladsla, basilicum enz. neem eerst een handje vol en naarmate je eraan gewend raakt, ga je steeds meer ervan drinken en kan je de hoeveelheid groen opvoeren. Dan kan je ook gaan uitproberen met bittere groenten als boerenkool of wilde bladgroenten.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is jouw bron?
http://www.sochicken.nl/lichaam/groene-smoothies.html
amc
11 jaar geleden
Nee, ik heb geen bron. Ik heb 1 jaar geleden ook al eens op zo'n vraag geantwoord, toen werden er recepten gevraagd . Ik zou zeker geen site nemen die een boek wil promoten, want dan weet je al wat er gezegd wordt voor je het leest. Ik heb diverse boeken thuis inzake gezondheid en niemand zal beweren dat het ongezond is. Dat jij het over de top 'halleluja' geroep vind, zegt meer over jou dan over mij.
Ik zie nergens 'halleluja' staan en geef alleen een antwoord op de vraag. Net als jij dat doet en jij mag ook jouw mening hebben. Schuif me alleen geen gefingeerde bron in mijn schoenen die nergens op slaat.
Dat ligt er natuurlijk aan wat je er in doet.

Het feit dat iets groen van kleur is, maakt het natuurlijk niet automatisch
tot "gezond".
Het overdreven halleluja geroep op deze site is ook erg over de top:
http://groenesmoothies.nl/

Groene smoothies worden in sommige boeken afgeschilderd als de oplossing voor vrijwel alle gezondheidsproblemen in de Westerse wereld.
Ook zwaar overdreven!
Ook zwaar commercieel want ook daar willen ze een boek verkopen.
http://www.sochicken.nl/lichaam/groene-smoothies.html

Feit is natuurlijk wel dat als jij normaal gesproken moeite hebt met voldoende groente en fruit eten...............en als jij jouw porties groente en fruit in een blender gaat mixen met wat water en/of yogurt........dat je dan een hele gezonde shake binnen krijgt.

Zelf doe ik het zo:
Ik neem drie blokjes diepvriesspinazie. Die doe ik in wat water en laat het in de magnetron ontdooien.
Dan neem ik wat uit de fruitschaal: appel, peer, halve banaan, twee mandarijnen.....net wat er is.Soms wat stukjes gedroogde abrikozen: goed voor de bloedvaten. Ook kijk ik wat er verder in de koelkast ligt: stukje groente van de vorige dag, een tomaatje.............van die dingen.
Dan een scheutje yogurt. En voor mijn smaak (ik houd van zoetig) doe ik er dan
wat druppels zoetstof bij.
In de blender. Shaken maar.
Lekker en inderdaad: groen en gezond!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Lekker en gezond, + van mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou die minnen wel eens verklaard willen zien...........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij een plus. minnen komen van iemand die geen spinazie lust
als je het goed bekijkt is het een flinke portie fruit en groente die je op een makkelijke manier tot je kan nemen. De vorm helpt daar zeker in mee. Een smoothie drinkt makkelijk weg tov. een bord bladspinazie bijvoorbeeld.
Of het gezond is, hangt af van wat je als basis neemt, wat je eraan toevoegt, de hoeveelheid, de variatie en de hygiene.
Zelf maken is oneindig gezonder dan kantenklare producten.

Bovenal geldt: verwacht er geen winst voor je gezondheid van. Je bereikt meer gezondheid door je voedingspatroon als geheel te veranderen.
Let op: een smoothie geeft je geen gezondheid als je teveel alcohol drinkt of rookt of ongezond eet. Als je het hebt over gezond is het dus genuanceerder en moet je het bekijken in relatie tot je leefstijl.
Als je het lekker vindt, gewoon doen. Extra groente en fruit is altijd meegenomen.