Is panga filet gezond om te eten?

Ze schijnen gekweekt te worden in de meest verontreinigd rivier de mekong. Dat beweert een familielid althans.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (4)

Alles kan je niet meer eten tegenwoordig!
Gewoon eten, heb zelf vaak panga gegeten lekkere vis en niks aan gemerkt.
Zou best kunnen maar als je die vis goed gaar kookt doodt het alle bacteriën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Het gaat meer om zware metalen die erin zitten, die gaan niet weg met koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het gedeeltelijk met je eens , panga is lekker en ik eet het ook, maar teveel lijkt me ook niet gezond, er was een paar jaar geleden een uitzending van de keuringsdienst van waarde over panga en de manier waarop die gekweekt wordt, daaruit bleek dat de kwekers grote hoeveelheden in Europa verboden bestrijdingsmiddelen gebruiken, en dat is helaas niet met goed gaar koken te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmmm, ja metalen dat is niet zo gezond om die in je te krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@DAT: Dat metalen niet zo gezond zijn om in je te krijgen, gaat niet helemaal op. IJzer, zink en koper bijvoorbeeld, heeft ons lichaam juist nodig uit voedsel.
Bij de gezondheidsnadelen van vis, gaat het over zware metalen zoals cadmium en kwik, en die zijn wel ongezond om binnen te krijgen.
Inderdaad, Pangafilet is niet gezond. De visboer in mijn straat verkoopt het niet in ieder geval.

lees anders even het onderstaande. Uiteraard zijn er altijd mensen die zeggen, ach het valt wel mee.
Ik zou het niet eten.

http://www.vetvrij.com/documentaire-over-panga-filet-uit-frankrijk.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja...ik zeg, gewoon eten die vis, harstikke lekker.
Er is een rapport van de overheid waarin staat dat je dit gewoon kan eten. En sterker nog, dat zalm erger besmet is met zooi dan Pangasius.

Tegenwoordig krijg je overal enge ziektes van, word er een beetje flauw van. En ondertussen blijft de voedselindustrie ons volproppen met E nummers, nep varianten van suiker waar je niet vadsig van word, maar wel kanker van krijgt. En nog meer troep.
12 jaar geleden
Panga vis is niet echt gezond te noemen. Een aantal dingen spreken in het nadeel:

Het is Gekweekte vis waarbij deze vissen dicht op elkaar leven, als er een ziekte uitbreekt kunnen er veel vissen doodgaan en dat is er nadelig voor de vishouder. Hierbij wordt antibiotica gebruikt om ziektes te voorkomen of onder controle te houden. Je vind dus sporen van antibiotica terug in deze vis. Nadeel is dus dat mensen in theorie resistent kunnen worden voor antibiotica als men dit veel binnen krijgt via voedsel. Antibiotica dood ook gezonde bacteriën in je lichaam.

Het voer wat deze vissen krijgen zal geen algen zijn. Vissen die algen eten daarom juist epa dha ( omega 3 ) in hun spieren zitten. Omega 3 uit vissen is gezond omdat het je hart en bloedvaten beschermt. Dit krijg je met kweek vissen dus niet of minder van binnen

Kweekvissen zijn naast gewone vis wel een goede proteïnen bron.

Ook de vissen uit de zee zullen vervuild zijn met kwik. De oceanen zijn erg vervuild. Het liefst kun je vissen eten die voorkomen uit de diepe zee, zoals ansjovis of sardines. kleine vissen nemen minder gifstoffen op dan grote vissen.

Een voordeel van het eten van kweekvis is dat het misschien de oceanen de kans heeft om zich te herstellen.

Het is belachelijk hoeveel vissen en vissoorten er niet meer zijn door overbevissing door massa consumptie van de mensheid.

Dus het is een beetje kiezen uit twee kwaden zeg maar

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mist HET argument om deze vis niet te eten - die wordt inderdaad gekweekt in zeer vervuild water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens. Een nog weinig belicht punt is hierbij: opname van zware metalen. Worden levenslang opgeslagen in het beenmerg.
Maar zoals bij alles, we moeten eten. En tenslotte, hoe oud je wordt is gelukkig niet alleen bepaald door wat je eet of doet. De ene fervente roker sterft jong, een andere wordt 90 (eigen ervaring). Bedenk het schone gedicht: "Een mens lijdt meestal 't meest, door het lijden dat hij vreest, maar dat nooit op komt dagen".
Ik eet nooit panga, wel zalm, maar dat is een kwestie van smaak.