Hoe blijft verpakt eten wat geen conservatiemiddelen bevat toch vers?

Bijvoorbeeld baby voeding, op de verpakking staat dat het geen conservatiemiddelen bevat. Maar hoe kan het dan toch zo lang goed blijven? Wat wordt er misschien wel aan toegevoegd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Omdat het allemaal vacuumdicht wordt verpakt en in vacuum kan er niks gaan rotten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit komt niet enkel door de vacuum verpakking maar ook omdat het voedsel eerst op hoge temperatuur behandeld is om de bacterien te doden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eerst word het voedsel hoog verhit idd (meestal UHT) waarna het zeer snel luchtdicht word verpakt waardoor de bacterien niet meer kunnen ''ademen'' en dan blijft het langer goed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger moest met groenten, fruit, vlees enz. ook zien te bewaren vaak zelfs zonder koelkast. Het werd dan ouderwets 'gewekt', ingemaakt dus. De huisvrouwen hadden uiteraard ook toen geen conserveringsmiddelen en ze moesten toen steriel werken en de bacteriën bestrijden door ze niet eens toe te laten!

Dat betekende snel werken, goed wassen, goed gaar maken, de potten waarin geweckt werd moesten worden uitgekookt, incl. de rubberen ringen die de potten afsloten.( men had toen geen schroefdoppen) en dan werden de potten met inhoud in een ovenblik met laagje water of een weckpan vacuüm getrokken.
Fruit werd in suiker(siroop) geconserveerd en groenten werden vaak in zout ingelegd. De babyhapjes werden vroeger niet in potjes bewaard, die werd dagelijks vers geprakt en gegeven zonder zout/suiker en scherpe kruiden, want dat mag gewoon niet bij een baby.

De hedendaagse fruit-/groentehapjes voor het gemak van de moeder, zijn nu ook vaak biologisch, dus zonder conserveringsmiddelen of andere toevoegingen. Zij zijn dus ook onder steriele omstandigheden afgevuld en direct heet versloten, en vacuüm getrokken. Waar geen zuurstof of vuil bij komt, duurt het lang voor er bacteriën bij komen.
amc