Is de voedingsinformatie van oven friet voor of na het bakken?

In de bijgevoegde foto is de voedingsinformatie te zien voor aviko ovenfrieten, echter wanneer deze in onze airfryer gebakken zijn, weegt 100g patat nog maar 60 gram. Moeten we nu uitgaan van deze aantal kcal voordat het gebakken is of erna?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
13.4K
flyingcrow
6 jaar geleden
Verdampt het vet , minder calorieen , verdampt het water , eenzelfde hoeveelheid calorieen.

Antwoorden (1)

Voedingswaarde wordt gegeven voor het onbereide product zoals dat in de verpakking zit, tenzij is aangegeven dat het om bereid product gaat. Staat dat er niet nadrukkelijk bij, dan gaat het om 100 gram friet zoals je dat uit de zak haalt.

Bij veel producten is het namelijk afhankelijk van de bereidingswijze, -tijd, -temperatuur en eventueel toegevoegd water (bijv. bij rijst) wat het gewicht van het eindproduct wordt. Dat is voor de producent niet in te schatten, dus wordt uitgegaan van het 'rauwe' product zoals het in de verpakking zit. Dat is namelijk voor elke consument gelijk.