Ik heb gister boodschappen gedaan en de kip voor op brood per ongeluk buiten de koelkast gelaten , kan ik dat nu nog eten??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.7K

Antwoorden (5)

Jahoor, overkomt mij ook wel ens. Als hij nog goed ruikt, en dat zal vast wel na 1 ncht, niets aan de hand
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist.
Overdreven angst.
Van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overkomt mij ook wel eens. Niets aan de hand. ++
Nee, dat zou ik niet doen, op de verpakking staat waarschijnlijk dat je het in de koelkast moet bewaren, dat moet je dan ook doen, het voedingscentrum zegt er het volgende over, welliswaar gaat dit erover , als de koelkast door stroomstoring uitvalt, maar komt op hetzelfde neer:
Boven een temperatuur van ongeveer 10 °C is het veiligheidshalve beter om alles uit de koelkast weg te gooien, met uitzondering van ongeopende flessen en pakken sap.

Als het dus in jouw keuken koeler is dan 11 graden, wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt, dan kun je het beter weggooien, neem zeker met kinderen en bejaarden geen risico, die zijn nog gevoeliger voor besmettingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vader werkte een aantal jaren geleden voor de keuringsdienst van waren en heeft me ingepeperd wat wel en wat niet te doen met voedsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwaar overdreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat doe je dan als je 's morgens je brood belegd en meeneemt
en er geen koelkast op het werk is?
Dat is toch ook een dag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik eet geen vlees, dus dat probleem heb ik niet, voor mijn kinderen verpak ik alles wat uit de koelkast, meegaat in de lunchpakketjes, in aluminiumfolie en daarna in de broodtrommel, ze belegden hun boterham dan op school, je kunt alles wel overdreven vinden, maar waarom onnodig risico nemen adviseren, ik ben het met je eens dat ongekoelde lunchpakketten ook risico met zich meebrengt, maar je kunt niet alles voorkomen,het risico dat gesteld wordt in de vraag is wel te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beetje overdreven. Als het nog in de dichte verpakking zit, is er niets aan de hand. Het is kip voor op brood, dus al gegaard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, ieder zijn mening, ik ga er ook niemand een min voor geven die er anders over denkt, ik neem gewoon het zekere voor het onzekere, dat is alles, wat de vraagsteller met het advies doet, is niet aan mij. Ik doe het zoals mijn vader mij heeft geleerd met voedsel om te gaan.
Als je de kachel op dat moment aan had zou ik het niet doen. Kip is een product wat gauw besmet raakt(salmonella bacterie) Gewoon wat kaas op je brood doen en morgen (of wanneer dan ook) nieuwe kip kopen. Voorkomen is betere dan genezen.

mvg.Gajero
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil nog even toevoegen aan het zinvolle antwoord van crea dat het goed ruiken en goed smaken niets zegt. Bacteriën die voor voedselvergiftiging zorgen kunnen volkomen reuk- en smaakloos zijn.
Dit heb ik moeten leren tijdens mijn opleiding voedingsleer.

En verder heb ik zelf in mijn leven 5 keer vrij grote voedselvergiftiging gehad. En dat is altijd geweest van voedsel dat er nog goed uit zag en prima smaakte. Vier keer was dit dus gekocht eten en klaargemaakt was bij andere instanties (restaurant, viskraam, patatkraam), die blijkbaar niet zorgvuldig met het voedsel zijn omgegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist LGA.
Het gaat bovendien niet eens om echte kip.
Maar iets wat een geperst spulletje is vol met conserveringsmiddelen en vacuum verpakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijkbaar is het voedselcentrum en waren mijn universitair opgeleide docenten voeding gek. Lijkt met niet dus. Waar het om gaat is dat , hoe dichter je bij de optimum temperatuur ven de bacterien komt, gaat de groeisnelheid van die bacteriën exponentieel omhoog. En dat is de reden waarom temperatuur zo van belang is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Minnen doe ik niet op deze vraag, maar een plus wil ik er wel aan wagen, vooral voor de zin: Bacteriën die voor voedselvergiftiging zorgen kunnen volkomen reuk- en smaakloos zijn.
En je hierboven gegeven reactie waarin de uitleg staat waarom temperatuur zo belangrijk is. + dus.
Ja, ik zou dat nog gewoon eten.
En waarom niet? Het bederft heus niet in een dag.
Vroeger had men geen koelkast en bovendien geen conserveringsmiddelen.
Dus als de verpakking nog dicht is dan is er niets aan de hand.

Ik laat zo vaak dingen een dag buiten de koelkast staan. Nooit ergens ziek van geworden.

Dit soort angsten en elkaar gek maken en die rare datums op verpakkingen,
dat zorgt er allemaal voor dat wij in Nedeland veel te veel voedsel zo maar weggooien.
Iedere Nederlander gooit jaarlijks 50 kilo (155 euro) voedsel weg. Dat betreft goed eetbaar voedsel en geen afval zoals schillen en botjes. Dat is zonde, want u gooit niet alleen geld weg maar ook energie.

Voedselverspilling is energieverspilling. Eten is geteeld, vervoerd, bewerkt en verpakt. Dat kost allemaal energie, die u verspilt als u eten weggooit. Jaarlijks gooien alle huishoudens samen 800 miljoen kilo voedsel weg. Dit zijn 100.000 vuilniswagens vol goed voedsel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik let niet op houdbaarheidsdatums, wel attenderen mijn kinderen mij daarop. Niet iedereen wordt ziek van verkeerd bewaard en of bereidt voedsel, maar onnodig risico nemen is ook niet nodig, ik ben het met je eens dat er veel voedsel onnodig wordt weggegooid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier ben ik het volkomen mee eens.
Als ik ooit ziek word van iets, dan is de oorzaak een externe factor.
Dat wil zeggen: restaurant of iets dergelijks.