Waarom staat er vaak op de verpakking van Amerikaanse producten geschreven dat de inhoud geen transvet en sodium bevat?

In Nederland zie je dit toch bijna niet? Waarom in o.a. Amerika wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Amerikanen slaan in veel dingen door. Dit zie je bijvoorbeeld ook bij cosmetische operaties.

Ruim de helft van de Amerikanen is te dik. Ze zijn ook grootverbruikers van fastfood, maar nu hebben ze een schuldige gevonden: de transvetten (en in minder mate; sodium).
Nu hoef je geen voedseldeskundig te zijn om te weten dat je dik wordt van koekjes, repen mars, etc.
Transvet is het goedkoopste ingredient in verpakte geraffineerde producten. Transvet is stabiel en zorgt dat koek, snoep en gebak langer houdbaar zijn.

Net als bij ons het 'gezonde keuze' keurmerk is het in Amerika nu in om op een product te zetten dat een product geen tranvet en sodium bevat.

Sodium is in het Engels zout voor natrium (zout).
Dit zit ook veel te veel in fastfood en kant en klaar maaltijden. Ook sodium is slecht voor je gezondheid, zeker als je overgewicht hebt en een verhoogd risico voor diabetes, een hoge of in een risicogroep voor hart- en vaatziekten zit.

Maar in principe moeten de meeste Amerikanen opletten met wat ze eten. Ze zouden natuurlijk ook de ingrediënten kunnen lezen. Maar aangezien ze de schuldigen van overgewicht benoemd hebben volstaat het met op de verpakking te schrijven: Geen transvet en soda.
Dit is vergelijkbaar met fruitsnoepjes waarop staat: met vitamine C. De illusie wordt gewekt dat men iets gezonds koopt, maar om daadwerkelijk te weten of het product gezond is, zal men toch ook moeten kijken wat de andere ingrediënten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat het hier nog niet verplicht is...
En zolang schadelijke informatie niet verplicht is te melden, zal een fabrikant het ook nalaten, want het kan van invloet hebben op hun inkomen.

=========================
artikel:

Transvet, hoe ongezond is het?
Wie zich enigszins bezig houdt met gezonde voeding weet al snel dat je vet met mate moet gebruiken. Met mate, dus niet helemaal verbannen. Vetten maken wel deel uit van de schijf van vijf en bevatten dus wel nuttige voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft.

volledig artikel:
klik bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn al anderen die hebben geantwoord op het gedeelte van de transvetten...

sodium wordt op nederlandse etiketten niet vermeld omdat het hier niet sodium heet...

sodium chloride kennen wij hier onder de naam natrium chloride of NaCl, ook wel zout genoemd... en daar wordt wel over gerept op nederlandse etiketten...