Het is gebaseerd op het geluid wat je maakt bij het gevoel van walging 'kok'. Dit werd kokken en later kokhalzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kokhalzen [op het punt staan te braken] {1802} eig. het geluid ‘kok’ in de keel maken, vrijwel synoniem met kokermuilen, d.i. een muil maken als iemand die kokt, van het klanknabootsende kok, van koken3, kaken, vgl. hoogduits koken, engels to keck [kokhalzen].
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het deel 'kok' is afgeleid van het engelse woord 'cock'. hierbij zou bij overgeven het zelfde gevoel opkomen als bij het laten inbrengen van de 'cock' via de mond in de hals (mv. halzen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van Wim Kok, toen hij zomaar de benzineprijs met een kwartje verhoogde.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg grappig! Top