Als je het 's morgens nodig hebt, zou ik het de avond vantevoren in de koelkast laten ontdooien; heb je het 's avonds nodig dan kan het 's morgens vanuit de diepvries in de koelkast;
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Antwoord boven is correct, maar soms heb je het sneller nodig en dan zet je de losse stukken op een schoteltje op het aanrecht. Is dan binnen 1 á 2 uur ontdooid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ontdooitijd is sterk afhankelijk van de grootte van het gebak. Zo moet een kleine rijsttaart hooguit een uur ontdooien, terwijl men voor een grote rijsttaart op een halve dag moet rekenen. Ook de hoeveelheid vocht en lucht in het gebak spelen een rol. Zo kan een bavarois- of biscuittaart pas geserveerd worden na anderhalf tot twee uur ontdooien. Een diepvriesprogrèstaart daarentegen moet niet ontdooid worden voor gebruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is heel erg afhankelijk van de taart en de hoeveelheid die je wilt ontdooien, zoals hierboven ook al staat. Heb je al op de verpakking gekeken? Meestal staat daar wel ergens beschreven hoe lang deze taart nodig heeft om te ontdooien. Hierbij wordt uitgegaan van de hele taart. Als je minder nodig hebt, gaat het veel sneller. Als je niet genoeg ruimte hebt in de koelkast, kan het ook in een kelder of schuur, tenzij het daar op dit moment vriest natuurlijk. Ontdooien gewoon in de keuken kan ook, maar als er veel slagroom in de taart zit, zou ik dat niet zo snel doen i.v.m. bederven.